Hlavacska, AndrásUlicska, Pálma2025-06-302025-06-302025-04-14https://hdl.handle.net/2437/395004A 2023-ban megjelent Baldur’s Gate 3 rendelkezik jelenleg a leghosszabb, több mint kétmillió szó terjedelmű forgatókönyvvel a videójátékok között. A játékosok gyakran játsszák újra annak reményében, hogy még több elrejtett részletet fedezzenek fel, melyet első alkalommal kihagytak. Emellett több más tényező is hozzájárulhat az elmerüléshez: a nagymértékű játékosszabadság, illetve annak változatos korlátozásai kéz a kézben járnak a virtuális világ atmoszférájával és a kibontakozó játékelbeszélés lehetőségeivel. Szakdolgozatom célja kettős: egyfelől a már meglévő immerzió- és ágencia-felfogások újraértelmezésére, másrészt ezek segítségével a Baldur’s Gate 3 mélyebb megértésére törekszem. Az elmerülés fogalmai felől megközelítve az érdekel, milyen komponensek teszik lehetővé az immerziót a játékosok számára, illetve ez, vagy akár ennek az ellenkezője hogyan valósul meg a gyakorlatban. A játékosszabadság felől pedig a kérdés az, hogy a kialakuló szimuláció milyen üzeneteket közvetít, valamint ezeket az internet felhasználói miként fogadják be, és hogyan hatnak rájuk. Kutatásom alapján megállapítható a videójáték immerzió- és ágenciakritikája, melyek különböző ideológiai szinteken teljesednek ki (a hatalom és a szabadság kérdésköreit átjárva), és melyek összefüggése minden játékos számára relatív.65huvideójátékszerepjátékCRPGBaldur's Gate 3immerzióágenciaA hatalom nem szabadságImmerzió és ágencia a Baldur's Gate 3 (2023) című videójátékbanPower is not FreedomImmersion and Agency in the Video Game Baldur's Gate 3 (2023)KultúratudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.