Pető, IldikóSzerdahelyi, Fanni2024-06-172024-06-172024-04-04https://hdl.handle.net/2437/373130A kommunikáció az életben alapvető fontosságú, kimagasló szerepet tölt be minden életszakaszban, mivel a mindennapi élet elengedhetetlen részét képezi. A közvetlen emberi kommunikáció nem mindenki számára érhető el teljes komplexitásában, ha az információáramlás akadályozott, kénytelenek egy más, alternatív utat találni. Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) ugyan nem tudja helyettesíteni a sérült vagy hiányzó beszédet, de segítséget nyújt a használójának addig, amíg szükség van rá úgy, hogy kiegészíti azt. A dolgozat célja, hogy minél részletesebben mutassa be az augmentatív és alternatív kommunikáció fejlődését, a használóit, a fajtáit és a szoftvereit, megismerni a kommunikációs zavar típusait és a könnyen érthető kommunikációt. Bemutatunk egy új tananyagfeldolgozást, ami egy másik utat nyit a kommunikációjukban akadályozottak számára, lehetőséget adva a tanulók iskolai tananyag elsajátításához és a mindennapi élet megkönnyítéséhez. A tananyagfeldolgozás a Verbalio alkalmazásban történt, amely nemcsak a kép, hanem a hangalapú kommunikációt is alkalmazza, segítve a hatékonyabb tanulást és az ismeretek elsajátítását, az önállóság fejlődését. A módszertan öt témakört érint, amely alapjául a kerettantervben leírtak és az Oktatási Hivatal által kiadott Életvitel és gyakorlat 8. tankönyv szolgáltak.60huAAKaugmentatív és alternatív kommunikáció (kommunikációjukban akadályozottakA Verbalio, mint kommunikációt segítő eszköz szerepe az Életvitel és gyakorlat tantárgy oktatásábanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.