2023-02-212023-02-21https://hdl.handle.net/2437/346025The study deals with a possible new library pedagogic function of school libraries, and the presentation of the library as a development pedagogic arena. The study analyzes the points of synergy between the professions of librarian and developmental pedagogue, the traditional and innovative tasks of elementary school libraries, as well as developmental pedagogic opportunities that appear in the process of teaching-learning, learning development, and information searching. The aim of the study is to show how the school library, as a renewable development-assisting information center, can effectively carry out its mission according to its traditional function, at the same time, expanded with new content that meets the expectations of the 21st century, it becomes an interesting arena to promote the development of student abilities.A tanulmány az iskolai könyvtárak egy lehetséges, új könyvtárpedagógiai funkciójával, a könyvtár, mint fejlesztőpedagógiai színtér bemutatásával foglalkozik. A tanulmány a könyvtáros és fejlesztőpedagógus hivatás szinergiapontjait, az általános iskolai könyvtárak hagyományos és újszerű feladatait, valamint a tanítás-tanulás, tanulásfejlesztés, információkeresés folyamatában megjelenő fejlesztőpedagógiai lehetőségeket elemzi. A tanulmány célja bemutatni azt, hogy az iskolai könyvtár, mint megújuló fejlesztő-segítő információs központ, milyen módon tudja a hagyományos funkció szerinti küldetését célravezetően végezni, ugyanakkor a 21. századi elvárásoknak megfelelő új tartalmakkal kibővítve érdekes színtérré válva a tanulói képességek fejlődését elősegíteni.application/pdfCopyright (c) 2022 Gulyás Krisztina, Dr. Mező Katalinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0library pedagogydevelopmental pedagogyLearning development based on the OxIPO modelexperiential pedagogykönyvtárpedagógiafejlesztőpedagógiaOxIPO modellen alapuló tanulásfejlesztésélménypedagógiaSCHOOL LIBRARY IN THE 21ST CENTURYISKOLAI KÖNYVTÁR A 21. SZÁZADBANinfo:eu-repo/semantics/article