Kuti, IstvánNagy, Dániel2012-11-082012-11-0820122012-11-08http://hdl.handle.net/2437/1477561974-ben a Chicago-i Egyetem atomenergetikai tudósainak hivatalos folyóirata felállította a Doomsday Clock-ot, vagyis magyarul a Végítélet Óráját. Az óra egy jelkép mely az emberiség önpusztító folyamataira hivatott felhívni a figyelmet azzal, hogy egyre közelebb kerül a mutató az éjfélhez. Felavatásakor az óra 7 percre volt az éjjel 12 órától, legutóbbi átállítása óta pedig, mely 2012. január 10-én történt 23:55 percet mutat.(I1) Jogosan teszi fel az ember a kérdést, hogy mi köze van az órának akár egy kicsit is a szállodaiparhoz, hiszen az a készülék kezdetben az akkor oly közelinek tűnő atomháború eljövetelének veszélyére hívta fel a figyelmet. Mára ez némileg megváltozott és minden olyan ember által gerjesztett folyamat előremozdíthatja az óra mutatóját, ami a vég felé sodorja fajunkat, így például a globális felmelegedést okozó üvegházhatású gázok kibocsátása is, vagy az energiapocséklás, illetve a természeti értékeink kihasználása, amelyek - lássuk be - már egyáltalán nem állnak távol a turizmustól és a szállodaipartól. 2011-ben közel 1 milliárd ember utazott valamilyen céllal a világ különböző pontjaira és szállt meg valamilyen formában (UNWTO, 2011). Ezen turisták mindegyike súlyos terhet jelent a vendéglátó területre mind természeti mind társadalmi értelemben. Azonban ezen terhek pontos hatásaira vonatkozóan a mai napig csekély számú tudományos munka készült. Egészen az elmúlt évtizedekig az eddigi kutatások nem mutattak különösebb érdeklődést a turizmus hatásainak feltérképezésére, pedig a turizmus és annak fizikai környezete igen összetett és rendkívül sokrétű kapcsolatban állnak egymással. Kutatások szempontjából kiemelkedő helyen szerepel a szállodaipar mint a turizmus hatásait megtestesítő szektor. A sok kutatás mellett számos olyan gyakorlati kezdeményezés is indult, mely a szállodák környezetre káros hatásait hivatott csökkenteni. Annak ellenére, hogy ezek a kezdeményezések dicséretre méltóak és példaértékűek, sajnos csak kevés vendéglátóhely hajlandó lépéseket tenni, azzal érvelve, hogy túl költséges számukra zöld szállodává válni. Saját tapasztalataim sajnos azt mutatják, hogy még azok a szállodák sem képesek „zöld”-ként viselkedni, amelyek amúgy elnyerték ezt a címet. Dolgozatom témájául és címéül is éppen ezért választottam a kérdést: Miért építsünk zöld szállodát? A következő oldalakon igyekszem bemutatni majd azokat a lépéseket, kezdeményezéseket, melyek a világon számos helyen beváltak és amelyek megcáfolják azokat az állításokat miszerint egy szállodának nem éri meg zöldnek lenni.37huzöldszállodaA zöld szállodák gazdasági és társadalmi jelentőségeThe economic and social importance of green hotelsDEENK Témalista::Közgazdaságtudomány