Szalánczi-Bartha, Éva JuditNándori, Emese2024-06-122024-06-122024-05-02https://hdl.handle.net/2437/372457A dolgozatom a rendszerváltás óta fennálló regionális egyenlőtlenségekkel foglalkozik, különös tekintettel a magyarországi keleti és nyugati régiók közötti különbségekre. Bemutattam, hogy míg a Dunántúlon javulnak a gazdasági és életminőségi mutatók, addig a Tiszántúlon és az észak-keleti területeken ezek romlanak, ami népességcsökkenést és elöregedést eredményez. A helyzetre jellemző a mély szegénység növekedése és a hátrányos helyzetű gyerekek magas aránya, amit a KSH statisztikái is alátámasztanak. Kiemeltem az Útravaló és az Apáczai Csere János ösztöndíjprogramok jelentőségét, amelyek célja a hátrányos helyzetű diákok támogatása és esélyegyenlőségük növelése. Az ösztöndíjak jelentőségét a Gyomaendrődi Bethlen Gábor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum példáján keresztül mutattam be, ahol ezek a programok aktívan működnek. A tanulmányok szerint az ösztöndíjas diákok jobb eredményeket érnek el, ami a továbbtanulásukat is elősegíti. A dolgozatban hangsúlyoztam a tanárok szerepét is, akik nemcsak oktatnak, hanem érzelmi támogatást is nyújtanak, így hozzájárulnak a diákok társadalmi integrációjához és személyes fejlődéséhez.67huÖsztöndíjprogramokOktatásSzakképző iskolaÚtravaló Ösztöndíjprogram és az Apáczai Csere János Ösztöndíjprogram kiemelt jelentősége a gyomaendrődi AASZC Bethlen Gábor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és KollégiumbanSpecial importance of the Road Trip Scholarship Program and the Apáczai Replacement János Scholarship Program at AASZC Bethlen Gábor Agricultural and Food Industry Technical School, Vocational School and College in GyomaendrődNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.