Pető, IldikóLipcseiné Fényes, Hajnalka gerda2024-06-172024-06-172024-04-08https://hdl.handle.net/2437/373103A szakdolgozat az értelmileg akadályozott felnőttek és tipikus fejlődésmenetű testvéreik kapcsolatát elemzi. A dolgozat az értelmi fogyatékosság definiálása, jellemzése mellett kitér a szűkebb és tágabb társadalmi környezet bemutatására. A család élete alapvetően megváltozik a fogyatékos gyermek születésekor, a családtagoknak, köztük a testvéreknek számos krízist és érzelmi hullámvölgyet kell átvészelniük. A tipikusan fejlődő testvérek sajátos helyzetben vannak, az átlagostól eltérő hatások alakítják életüket, személyiségüket. A szakirodalom elméleti felvetéseit egy 11 fő körében végzett vizsgálat eredményeivel vetettük össze. Az interjú kérdéseire adott válaszok alapján képet kaptunk a megkérdezett személyek és fogyatékos testvérük gyermekkoráról, a jelenlegi kapcsolatukról és a vizsgálati személyek testvérgondozással kapcsolatos jövőbeni terveiről.74huértelmi fogyatékos felnőtt, testvérkapcsolattestvérkapcsolatA testvérkapcsolatok múltja, jelene és jövője értelmi fogyatékos felnőttek és testvéreik közöttNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.