Márkus , Edina IlonaGém, Izabella2025-06-262025-06-262025-03-26https://hdl.handle.net/2437/394612Szakdolgozatomban a vakok és gyengénlátók Magyarországon történő felnőttkori oktatását és képzését vizsgáltam. A kutatásom célja az volt, hogy feltárjam, milyen nehézségekkel szembesül a célcsoport a tanulmányaik folytatása során. A vizsgálatom alatt releváns tanulmányok, szakirodalmak és aktív közösségek, szervezetek weboldalainak segítségét használtam, emellett félig strukturált interjúkat készítettem érintettekkel. A kutatásom során olyan kérdésekre voltam kíváncsi, hogy Milyen akadályokkal szembesülnek a vakok és gyengénlátók a felnőttoktatásban Magyarországon? Milyen speciális eszközöket használnak a felnőtt vakok és gyengénlátók az oktatás során? Milyen hatással van a felnőttkori oktatás a vakok és gyengénlátók önbizalmára, társadalmi kapcsolataira és munkaerőpiaci helyzetükre? vagy éppen Milyen jövőbeli fejlesztések szükségesek a vakok és gyengénlátók felnőttoktatásában Magyarországon? A téma aktualitását az adja, hogy a digitális és távoktatási eszközök rohamos fejlődése ellenére a látássérültek továbbra is számos akadállyal szembesülnek az oktatásban és a munkaerőpiacon. Az inkluzív oktatás még mindig nem teljes mértékben megoldott, és sok esetben az oktatási intézmények nem rendelkeznek megfelelő módszertani és technikai támogatással a látássérült tanulók számára. Emellett a társadalmi tudatosság és szemléletformálás hiánya tovább nehezíti a vakok és gyengénlátók esélyegyenlőségét az élethosszig tartó tanulásban. Eredményeim szerint a fő problémák közé tartoznak az akadályozó társadalmi attitűdök, a megfelelő támogatási forrás hiánya, az akadálymentes tananyagok és eszközök hiánya, az oktatási intézmények felkészületlensége, illetve a szemléletformálási lehetőségekre való minimális esélyteremtés. Ugyanakkor pozitív példák is megfigyelhetők, mint például az egyetemi támogató szolgáltatások, a speciális szakképzések és az informatikai fejlesztések, amelyek segítik a látássérült felnőttek oktatását. Következtetésképpen javaslatokat tettem, amelyek segíthetnek az oktatási intézmények számára az akadálymentesítés fejlesztésére, valamint felhívtam a figyelmet a társadalmi szemléletformálás fontosságára. Az eredmények hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a vakok és gyengénlátók nagyobb eséllyel vehessenek részt a felnőttképzésben és sikeresebben el tudjanak helyezkedni a munkaerőpiacon. A kutatásom emellett rávilágít arra is, hogy a megfelelő támogatási rendszerek és inkluzív oktatási stratégiák kialakítása elengedhetetlen az esélyegyenlőség biztosításához.46hulátássérült, vak, gyengénlátó, esélyegyenlőség, felnőttkori tanulásA vakok és gyengénlátók felnőttkori oktatása és képzése MagyarországonNeveléstudomány::FelnőttnevelésHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.