Hajnal, ZsoltLénárt, József2022-01-152022-01-152022-01-14http://hdl.handle.net/2437/327708Dolgozatom elején kifejtem az elektronikus kereskedelem rövid történetét, ezen belül nagyobb hangsúlyt fektetek az elmúlt években – különösen a koronavírus idején – történtekre, illetve arra, hogy jelenleg hol tartunk. Mindezt statisztikákkal és számokkal színesítem, hogy a kép minél pontosabb legyen a jelenben, illetve a nagyon közelmúltban történtekről, történésekről. Lesz szó a New Deal for Counsumers jogszabályról, illetve a Digital Markets Act és Digital Services Act jogszabálytervezetekről, mely utóbbi kettő igencsak frissnek számít. Ezt követően kifejtek egy személyes történetet, ami velem esett meg, ebből pedig áttérek arra a témára, hogy hogyan és miként látnám én jónak a szabályozást, illetve javaslatokat teszek ezen szabályok fejlesztésére is. Fontos még megemlítenem, hogy a címet tágan értelmeztem, számos, az elektronikus kereskedelemhez, illetve az ez által generált problémákhoz közvetetten kapcsolódó témát fogok feldolgozni dolgozatomban. Pontosan emiatt kap majd kifejezetten nagy szerepet például a fogyasztóvédelem. Véleményem szerint ugyanis ez az elektronikus (és a hagyományos) kereskedelem talán egyik legpengeélen táncolóbb jogi témája. Ezt támasztja alá a dinamikus, de szétszórt fejlődés (mind ténylegesen, mind jogi téren), illetve a bizonyos területek szabályozatlansága is. Korunkban ugyanis szerintem talán ezen a területen kell leggyorsabban fejlődni és a leggyorsabban reagálni is a jogalkotóknak, köszönhetőan annak, hogy a kapitalista/profitorientált berendezkedés szinte minimálisan se védi a fogyasztókat. Talán itt van a legnagyobb felelőssége is az államoknak, vagy épp államok csoportjának (pl EU), abból a szempontból, hogy itt közvetlenül védhetik polgáraik jogait, érdekeit a nagy cégekkel szemben. Ezen témában ténylegesen érzékelhetik az emberek, hogy igenis védve vannak. - A fentebb említetteken kívül pedig kétségek nélkül lefektethető az tény is, hogy az elektronikus kereskedelem, teljesen átformálja a fogyasztóvédelmet is. Tökéletesen ide illő példa a 14 napos visszaküldés joga, amit az elektronikus kereskedelem megjelenése előtt soha nem gondoltunk volna, hogy szükség lesz rá. Annyira szoros a kapcsolat és annyira nagy a metszet a két téma között, hogy indokoltnak tartottam komolyabban belemerülni ebbe a témába.51hue-kereskedelemkereskedelemfogyasztóvédelemdigitaizációAz elektronikus kereskedelem szabályozásának jövőjeDEENK Témalista::Jogtudomány