Csók, CintiaKeczánné Nádró , Enikő2025-06-232025-06-232025https://hdl.handle.net/2437/394335Az óvodai nevelésben egyre nagyobb figyelem irányul a sajátos nevelési igényű (SNI), különösen az autizmus spektrumzavarral és/vagy ADHD-val élő gyermekek integrációjára, és a kutatások többsége egyetért abban, hogy a befogadó nevelés hosszú távon mind a gyermekek, mind a pedagógusok számára előnyös. Ugyanakkor kevés információ áll rendelkezésre arról, hogy a pedagógusok mennyire ismerik fel az említett állapotok jellemzőit, és milyen tudatos módszereket alkalmaznak a nevelésük során, különösen a jutalmazás és büntetés terén. A dolgozat célja annak feltárása, hogy az óvodapedagógusok hogyan viszonyulnak az ADHD-s és autizmusban érintett gyermekekhez, milyen pedagógiai eszközöket alkalmaznak, és milyen támogatási formákra lenne szükségük. A kutatás során félig strukturált interjúk készültek tíz óvodapedagógussal két különböző fenntartású intézményben, Hajdú-Bihar Vármegyében és Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyében, 2024 szeptembere és októbere között, kvalitatív módszerrel, tematikus tartalomelemzés segítségével. A vizsgálat eredményei rámutattak arra, hogy a pedagógusok főként a markáns tüneteket ismerik fel, a pozitív megerősítésen alapuló módszerek hatékonynak bizonyulnak, de az egyéni fejlesztéshez szükséges szakmai és tárgyi támogatás gyakran hiányzik. A dolgozat megállapításai hozzájárulhatnak a gyakorlatban alkalmazható pedagógiai stratégiák fejlesztéséhez, és rávilágítanak arra, hogy az inkluzív nevelés sikeressége nagymértékben függ a pedagógusok képzésétől és az intézményi háttértől.51huADHD, Autizmus, óvodai nevelés,pedagógus attitűdNeurodivergens gyermekek óvodai nevelése - Pedagógusi attitűdök és támogatási stratégiák ADHD és autizmus spektrumzavar eseténNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.