Bernáth, ÁgnesSimonné Lőcsei, Mónika2018-05-142018-05-142018-03-25http://hdl.handle.net/2437/251985A mentalizációval foglalkozó eddigi vizsgálatok azt mutatták, hogy az eltérő modalitásokban a mentalizációs képességek területén egyéni különbségek mérhetőek, de a képesség hatékony működését befolyásolják azon attitűdjeink, melyek a mentalizációra való igényünk mértékét határozzák meg. Dolgozatom első részében a mentalizáció eddigi kutatásainak eredményeit tekintem röviden át. Vizsgálatomban a témakör egy kis szegmensének vizsgálatát, a mentalizációs igény és képesség közötti kapcsolat bemutatását tűztem ki célul. Egyéni eltéréseik összefüggését kerestem olyan demográfiai adatokkal, mint kor, nem és iskolai végzettség. Megvizsgáltam egyrészt, hogy a mentalizációs képesség vizuális és szövegalapú modalitásai azonos populáció tekintetében hasonló eredményekre vezetnek-e személyen belüli összehasonlítás során? Másrészt a mentalizáció motivációs aspektusának vizsgálatára irányuló két teszt eredményeinek összevetését végzem el, melyek eltérést mutatnak jellegük és modalitásuk tekintetében. Külön-külön szinte minden aspektusát kutatták már a témakörnek, dolgozatom egyediségét az adja, hogy a különböző mérőeszközök, és így a mentalizáció különböző aspektusainak összevetését azonos populáció vonatkozásában, közös mintán végzem el, törekedve arra, hogy az egyetemi hallgatók mellett más társadalmi csoportok eredményei is a mintába kerüljenek. Vizsgálatom felhívja a figyelmet a nemi eltérésekre és az életkor szerepére a mentalizációs képességek és igények fejlődése tekintetében. Eredményeim ugyanakkor megerősítették azokat a korábbi kutatási eredményeket, melyek nem találtak szoros együttjárást a mentalizáció jelenleg megkülönböztetett alapvető aspektusai között.64 p.humentalizációelmeteóriaelmeolvasásmentalizációs képességmentalizáció iránti igényA másik elme. A mentalizáció aspektusainak összehasonlító vizsgálata egészséges felnőtt személyek tekintetébenAz érzelmi intelligencia és a stressz összefüggései az alkalmazott megküzdési módok tükrébenA szorongás hatása a mentalizációs képességre ADHD-val küzdő gyerekeknélIntergenerációs hatások érvényesülésének vizsgálata a mentális egészség, a mentalizációs képesség és a kötődés tekintetébenDEENK Témalista::Pszichológia