Pintér-Huszti, AndreaGirászi, TamásVágner, Máté2024-06-232024-06-232024-04-08https://hdl.handle.net/2437/374603A járművek közötti kommunikációs hálózat kialakítása, és az ebben rejlő lehetőségek kihasználása már jó ideje vizsgált téma. Ezen hálózatok, legyen szó akár csak a forgalom vezérlésére fókuszáló, vagy akár már a multimédiás szolgáltatásokat is kínáló rendszerekről, sok érzékeny és személyes adatot is kezel. Az egyik legérzékenyebb adat a járművek helyzete és az ebből megállapítható útvonaluk. Ezt többek között megfigyelésre és nyomon követésre is fel lehet használni, így a védelmére nagy figyelmet kell fordítani. Bemutatunk egy protokollt, ami biztosítja a járművek és az infrastruktúra közötti anonim és ugyanakkor hiteles kommunikációját, mely forgalmi incidensek (pl. baleset, forgalmi dugó) bejelentést teszi lehetővé. Ezt egy decentralizált környezeteben gondolja megvalósítani, amihez a Solana blokklánc használatát javasolva. Ez egy hibrid rendszer, ami ötvözi az EU-ban is használt WAVE kommunikációs szabvány elemeit és a blokklánc technológiát. A WAVE alkalmas a közelben lévő járművek gyors értesítésére, míg a blokklánc technológia az anonim, elosztott és ellenőrizhető adattárolást teszi lehetővé. A rosszindulatú, valótlan bejelentések elkerülésére a blokklánc technológiában alkalmazott ösztönző-büntető megoldást alkalmazzuk, mely egy egyszerűbb és hatékonyabb protokollt eredményez. Ezentúl figyelmet fordítunk arra is, hogy az anonim hálózati kommunikáció ne csak az alkalmazási rétegben valósuljon meg, hanem az alacsonyabb hálózati rétegekben is. A kriptográfiai protokoll lépésein túl, a megvalósításához szükséges WAVE hálózati modellben megjelenő csomagokat és eljárásokat is bemutatunk. Az elkészített protokoll hálózati kommunikációs részét egy szimulációban le is implementáltuk, és elemeztük a működését is.58huJárműhálózatokAnonim kommunikációKriptográfiaBlokkláncSchnorr aláírásZérósimeretes bizonyításHálózati szimulációAnonim üzenetküldés VANET hálózatokbanInformatika::Informatikai hálózatokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.