Pálfi, SándorFerencziné Kacsur, Ágnes2024-06-172024-06-172024-04-09https://hdl.handle.net/2437/373008Dolgozatomban azt vizsgáltam, hogy megjelenik-e, és ha igen, milyen módon az óvodai nevelés hétköznapjaiban a participáció. Ismertettem a participáció fogalmát és modelljét, valamint a gyakorlatának fejlesztő hatásait a gyermekekre. Mindehhez szükséges volt a vizsgálatban szereplő gyermekjogok összefoglalása a magyar jogalkotásban, valamint azoknak az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjában való megjelenésének bemutatása. Bár vizsgálatom nem reprezentatív, de számos tanulsággal szolgált: kutatásomat három óvodai csoportban végeztem, ahol a participációnak számos formájával és szintjével találkoztam. Az elemzésből kiderült, hogy a Hart-Gernert modell középső szintjei kimagasló arányban jelentek meg a csoportok életében, valamit az is, hogy az önálló döntéshozás, a participáció legmagasabb szintje is erős jelenlétet mutatott.36hugyermekjogokparticipációdemokratikus nevelésGyermekjogok az óvodábanA participáció megjelenésének vizsgálata óvodai csoportokbanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.