Boruzs, KláraHarangi , Mariann2024-06-122024-06-122024https://hdl.handle.net/2437/372559Az egészségügyben dolgozók személyiségjegyei, viselkedési szokásai és érzelmi intelligenciája iránt egyre nagyobb az érdeklődés a nemzetközi kutatások terén. Célul tűztem ki a Debreceni Egyetem Belgyógyászati Intézet Anyagcsere Betegségek Tanszékén dolgozó, 15 fiatal laboratóriumi kutatómunkát végző, valamint 17 rezidenséként vagy szakorvosként a betegellátásban, belgyógyászati osztályon dolgozó fiatal orvos bevonásával egy kérdőíves vizsgálatsor elvégzését. A személyiségtípus felméréséhez Myers-Briggs Típus Indikátor (MBTI) rendszert, a konfliktuskezelési szokások vizsgálatához a Thomas-Killmann konfliktuskezelési modellt, az emberi magatartás szinonim klaszterinek azonosítására a Big Five modellt, míg az érzelmi intelligencia felmérésére az EQ tesztet választottam. A Myers-Briggs Típus Indikátor (MBTI) rendszer tesztjének eredményei alapján a laboratóriumi munkatársaim között nagyobb arányban fordul elő introvertált típus, ami arra utal, hogy a kommunikációra talán több időt kell szánni ezekkel a kollégáimmal, mint az orvosként dolgozókkal, ugyanakkor a személyiségtípusok sokszínűsége mindkét csoportra jellemző, ami kedvező a csoportok megfelelő egyensúlya szempontjából, hiszen a csoporton belül a különböző típusok kiegészíthetik, támogathatják egymás tevékenységét. A konfliktuskezelési stratégiákat illetően a laboratóriumban dolgozó kollégák a problémamegoldó stratégiát preferálják, míg az orvosi munkát végzőknek kompromisszumkereső a leggyakrabban alkalmazott stratégiája. A Big Five személyiségkérdőív értékelésének alapján a legnagyobb különbség a két csoport között a barátságosság dimenzió esetén látható, ami a kutató csoportnál 69%, míg az orvos csoportnál ennél jelentősen magasabb, 78%, illetve az orvosok esetén ugyancsak magasabb az érzelmi instabilitás dimenzió %-os értéke is. Az érzelmi intelligenciát mérő teszt eredményei alapján a két vizsgált csoport EQ értékei között nem találtunk szignifikáns különbséget, mindkét csoport eredménye kiválónak minősül. A kapott eredmények segíthetnek megérteni a két csoport eltérő viselkedését és reakcióit a mindennapi munkavégzés során, valamint rávilágítanak a szervezeti magatartással kapcsolatos ismeretek fontosságára.66huszemélyiségtípuskonfliktuskezelésérzelmi intelligenciaA szervezeti magatartás vizsgálata kérdőíves felméréssel a Debreceni Egyetem Belgyógyászati Intézet Anyagcsere Betegségek RészlegénAssessment of organization behavior using questionaries at the Division of Metabolic Diseases of Department of Internal Medicine, University of DebrecenKözgazdaságtudomány::Vezetéstudomány, menedzsmentHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.