Márkus, Edina IlonaSomosi , Dóra2025-06-172025-06-172025-04-12https://hdl.handle.net/2437/392275Szakdolgozatom célja, feltárni a szükséges vezetői kompetenciákat és azok készségfejlesztési lehetőségeit. Ehhez először ismertetem a kompetencia fogalmát, csoportosítási módjait és kompetencia modelljeit. Továbbá bemutatom az ismert vezetési irányzatokat, kitérve a stílust befolyásoló tényezőkre, figyelembe véve az informális és formális szerepvállalást is. Bemutatok még a témához szorosan kapcsolódó külföldi kutatást is, mely az eredményes vezetői kompetenciákat vizsgálja. Áttérve a vezetői készségfejlesztésre, ismertetem a fogalmakat, részletesen bemutatva milyen oktatási és készségfejlesztési módszerek állnak a rendelkezésre, hangsúlyt fektetve az elméleti, illetve gyakorlati orientációra. A tréningmódszert választottam részletes bemutatásra. A tréningmódszer részletes megismeréséhez a fogalmon kívül bemutatom a történeti hátterét, a módszer kialakulásának körülményeit, a mélyebb megértéshez pedig példa gyakorlatokat is ismertetek, felsorolom melyek azok a készségek, melyek fejlesztésére alkalmas és hasznos a módszer. Empirikus kutatásom során 7 vezetővel készítettem félig strukturált interjút, akik különböző szervezeti szinteken és ágazatokban dolgoznak vezetői pozícióban. Az interjúk célja az volt, hogy feltárjam, milyen kompetenciákat tartanak a legfontosabbnak, milyen kihívásokkal szembesülnek és milyen módszerekkel fejlesztik vezetői képességeiket. A kutatás eredményei alapján megállapítottam, hogy a kommunikáció, a döntéshozatali készség, empátia és alkalmazkodó készség kulcsfontosságú tényezők a vezetői pozícióban, illetve a meglévő készségek fejlesztése elengedhetetlen a pozíció hatékony betöltésének érdekében. A kapott eredmények a szakirodalmi áttekintő részben foglaltakat alátámasztják.38huvezetői kompetenciák, vezetési stílusok, készségfejlesztés, vezetői hatékonyságVezetői Készségek és KészségfejlesztésLeadership Competencies and DevelopmentNeveléstudomány::FelnőttnevelésHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.