2008-12-042008-12-049639169374http://hdl.handle.net/2437/41062Pályája számos fordulópontján, valahányszor úgy érezte, hogy művészi terveihez német földön hiába keres kitörési pontot, előadásra váró műveinek értő közeget és közönséget, Wagner útja Párizsba vezetett. Így történt 1849-ben, amikor ifjú karmesterként Rigából, a kelet-porosz színházi élet fullasztó légköréből menekült a nagyopera európai fővárosába, így 1849 júniusában, két hónappal a drezdai felkelés leverése után, amikor politikai üldözöttként remélte megtalálni művészi önérvényesítése eszményi színhelyét, és ugyanígy a Trisztán befejezése után, 1859 szeptemberében, amikor a gyűlölt és szeretettvilágvárosban próbált szellemi otthont teremteni.9639169374http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac/CorvinaWeb?action=cclfind&resultview=long&ccltext=idno+bibFSZ639579bibFSZ639579