Szendrey, OrsolyaBuglyó-Nyakas, ErzsébetNyircsák, Anna2025-01-152025-01-152024-10-29https://hdl.handle.net/2437/385279A viselkedési közgazdaságtan a fogyasztói döntések és a döntéshozatali folyamatok vizsgálatának fontos területévé vált az utóbbi időben, rávilágít arra, hogy az emberek döntéseit kognitív torzítások befolyásolják. Jelen szakdolgozat célja annak feltárása, hogy a kognitív torzítások hogyan hatnak az operatív és a stratégiai beszerzők döntéshozatali folyamataira. A kutatást egy vállalat beszerzési osztályán végeztem, kérdőíves felméréssel és fókuszcsoportos interjúk segítségével mértem fel, hogy a vizsgált torzítások milyen mértékben jelennek meg a gyakorlatban. A szakirodalmi áttekintésben bemutatom az ellátási lánc és a beszerzés alapvető folyamatait, a direkt és az indirekt beszerzés sajátosságait, valamint a viselkedési közgazdaságtan és a döntéshozatali torzítások kialakulását és jelentőségét. A kutatás eredményei alapján sikeresen alátámasztottam hipotéziseimet, miszerint a torzítások valóban jelen vannak a beszerzői döntéshozatalban. Az eredmények rávilágítanak a viselkedési közgazdaságtan és a beszerzési folyamatok közötti kapcsolódásra, elősegítve, hogy a beszerzők felismerjék és mérsékeljék a döntéshozatal során felmerülő torzításokat.61hubeszerzésviselkedési közgazdaságtantorzításA kognitív torzítások hatásának vizsgálata a döntéshozatal eredményeire egy vállalat példáján keresztülExamining the Impact of Cognitive Biases on Decision-Making Outcomes through the Example of a CompanyKözgazdaságtudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.