Bacskainé Bódi, ÉvaPeleskey, Sándor2015-05-282015-05-282015-04-24http://hdl.handle.net/2437/213694Személyes látogatást tettem a Maspex Olympos Kft üzemében, amely 3 hektáros területen található Nyárlőrincen, ahol beleláttam az üzem működésébe, az ízesítet ásványvizek gyártásába. Az üzemben gyümölcs feldolgozás, raktározás, kiszállítás folyik. A Maspex Wadovice csoportvezetés alatt lévő vállalkozás, mintegy 200 szakképzett alkalmazott dolgozik, maximális higiéniai követelményeknek megfelelő, csúcs modern technikával készítik kiváló termékeit. Meglátogattam az üzem laborját is, amelyben 10 labordolgozó munkáját figyeltem meg. Az ízesített ásványvizek csak természetes színezékkel készülnek és többnyire citrom sűrítménnyel ízesítik. Meglepett, hogy minden gépesítve van. Palackozást egy modern PET-sor végzi. A gépsor különlegessége, hogy több töltési méretet (1 l, 1,5 l, 2 l) is tud kezelni, és névleges teljesítmény 30000 db/óra, azaz több mint 50 raklap óránkét. A berendezéshez egy hőkezelő, címkéző gép és egy csomagoló gép is tartozik. A soron gyártott Apenta termék mindegyikére egy esztétikus műanyag címke kerül, amely az Apenta márka felismerhetőségét segíti. A kutatás eredménye azt mutatta, hogy a megkérdezettek egyre több ásványvizet fogyasztanak, szénsavmentes ásványvizet jobban szeretik, mint a szénsavasat. A kérdőívek alapján egyre jobban kedvelik, az ízesíttet ásványvizeket is. Válaszok alapján meg tudtam vizsgálni az egészséges életmód elterjedését. Azt hogy szerepet játszik, azzal tudtam igazolni, hogy sokaknak fontos az egészsége válaszadók között, mégis ha ásványvizet vagy ízesítet, vizet vásárol nem a legfontosabb szempont az ásványvíz ásványi anyag tartalma, hanem az íz és az ár játszik ebben szerepet. A válaszadóim számára ugyanis fontos a termék ára, sokan közülük ez alapján választják ki a terméket. Ezzel szemben a megkérdezettek mégis inkább a drágább vizeket fogyasztják. Ennek az ellentmondásnak több oka is lehet. Feltételezhető, mivel az ár kérdését mindenki szubjektíven ítéli meg. A kérdőíves felmérésem alapján, ásványvízmárkák kedveltségét tekintve azt az eredményt kaptam, hogy a megkérdezettek által a Szentkirályi ásványvíz a legkedveltebb. Az ízesített ásványvizek reneszánszukat élik, a kutatásom eredménye szerint az Apenta ízesítet, ásványvizet ismerik többen, főleg a citromízesítést kedvelik. A márkahűség vizsgálatánál arra az eredményre jutottam, hogy a válaszadó többsége hűséges egy márkához. A vásárlás szempontjainál a legfontosabb az íz és az ár, a legkevésbé fontos pedig a reklám lett. A kiszerelés is hasonló képet mutat, vagyis a válaszadók többsége 1,5 literes palackokat kedvelik. Összességében elmondhatom, hogy a kérdőívet kitöltők közül sokan fogyasztanak ásványvizet az ásványi anyag tartalom miatt, ellentétben a csapvízzel, amiben ezek nem találhatóak meg. A megkérdezettek többségének fontos egészséges folyadékbevitel, ennek ellenére, mégis vásárlásnál a termék ára a mérvadó számukra.45huÁsványvízüdítőitalApentaMaspex OlymposÁsványvizek és Apenta ásványvízalapú üdítőitalok bemutatása és összehasonlításaDEENK Témalista::Orvostudomány::Élettan