Pataky, NóraSkórán, Boglárka2024-06-062024-06-062024-04-13https://hdl.handle.net/2437/371090Dolgozatomban azt vizsgáltam, hogy 7. és 8. osztályos gyerekek körében, az iskolai bántalmazás (bullying) szerepköreinek alakulására milyen hatással van a családi szocializáció, légkör, a nevelési stílus, valamint a gyerekek temperamentuma-, és karaktere. A családunk az elsődleges szocializációs közegünk, olyan emberek akiknek a viselkedésére, cselekedeteikre kisgyermekként nincsen ráhatásunk, beleszületünk egy olyan „kész” környezetbe, ahol a jellemzően már kiforrott személyiséggel rendelkező személyek vannak, megvan a saját értékrendjük, szokásaik, hiedelmeik, meggyőződéseik stb. (Bagdy, 1977). A szüleink magatartása, nevelése, attitűdjeik ránk nagyon nagy befolyást gyakorolnak, mivel éretlen személyiségként jövünk a világra (Solymosi, 2004). A másik oldalon viszont ott vannak a karakter- és temperamentum jegyeink, amelyek viszont részben genetikailag kódoltak. A temperamentumunk biológiailag meghatározott, vagyis velünk született, a karakterünk kialakításában viszont fontos szerepet játszik a társadalom és a környezeti tényezők egyaránt (Osváth, 2003). A vizsgálatom témája éppen ezzel az érdekes kérdéssel foglalkozik, hogy mely tényezőknek van egyáltalán hatása a zaklatás szerepköreinek alakulására, és ha van, az milyen irányú.83hubullyingcsaládi szocializációkaraktertemperamentumAz iskolai bullying szerepköreinek kialakulására gyakorolt lehetséges hatások vizsgálataPszichológia::Pedagógiai pszichológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.