Szűcs, Róbert SándorKovács, Krisztina2024-08-012024-08-012023-06-30Táplálkozásmarketing, Évf. 10 szám 1 (2023): Táplálkozásmarketing , 21-372064-8839https://hdl.handle.net/2437/378746In the past few months, we have witnessed and been part of incredible economic changes. Inflation is taking on dimensions not seen in a long time, and we can feel the effects of the war raging nearby, both in prices and in the lack of products and disruptions in the supply chain. In addition, in the meantime, we also have to reckon with the rising energy prices, and we couldn't even say goodbye to the coronavirus. These changes are far from over, so the question arises, how do we react during our purchases, what do we change? The role of prices seems to be appreciated more than usual. The main goal of our research is to determine how food purchasing habits have changed as a result of rising prices and how consumers are trying to protect themselves from these higher prices. Therefore, in our research, we wanted to ask those who are actively involved in buying food. We continued the survey both online and offline. We reached 1608 respondents. Based on our results, it can be stated that most households are affected by rising prices. However, the rise in food prices does not always change purchasing and consumption habits. There are people who stick to their old habits and lifestyle despite the fact that they do not have outstanding material assets. Based on our research results, we see that a bargain-hunting, cheaper purchasing behavior is starting to develop, which allows them to maintain the food consumption quality and options they were used to before. JEL Codes: M11, M21, M31, M38, Q18Az elmúlt néhány hónapban hihetetlen gazdasági változásoknak lehettünk tanúi és részesei. Az infláció rég nem látott méreteket öltött, és a közelben dúló háború hatásait mind az árakban, mind a termékhiányban és az ellátási lánc megszakításaiban érezzük. Ráadásul időközben az energiaárak emelkedésével is számolnunk kell, és még a koronavírusnak sem inthetünk búcsút. Ezeknek a változásoknak még messze nincs vége, így felmerül a kérdés, hogyan reagáljunk a vásárlásainkkal, mit változtassunk? Az árak szerepe a szokásosnál is jobban felértékelődni látszik. Kutatásunk fő célja, hogy megállapítsuk, hogyan változtak az élelmiszer-vásárlási szokások az emelkedő árak hatására, és hogyan próbálnak a fogyasztók védekezni a magasabb árak ellen. Ezért kutatásunkban tudatosan olyan személyeket kérdeztünk meg, akik aktívan részt vesznek az élelmiszerek beszerzésében. A lekérdezést online és offline módon is folytattuk. Összesen 1608 válaszadót értünk el. Eredményeink alapján elmondható, hogy a legtöbb háztartást érinti az emelkedő árak hatása. Azonban az élelmiszerárak emelkedése nem minden esetben változtatja meg a vásárlási és fogyasztási szokásokat. Vannak olyanok, akik annak ellenére is ragaszkodnak a régi szokásaikhoz és életmódjukhoz, hogy nem rendelkeznek kiemelkedő anyagi javakkal. Kutatási eredményeink alapján azt látjuk, hogy kezd kialakulni egy olyan alku/akció-vadász, alacsonyabb áron történő beszerzést célzó vásárlási magatartás, amely lehetővé teszi az alkalmazók számára az élelmiszerfogyasztás minőségének és lehetőségének olyan szinten való fenntartását, amelyekhez korábban hozzászoktak. JEL-Kódok : M11, M21, M31, M38, Q18application/pdfpricesfood purchasesshopping habitsinflationárakélelmiszer vásárlásvásárlási szokásokinflációAz árak emelkedése napjaink élelmiszer piacánfolyóiratcikkOpen AccessDr. Szűcs Róbert Sándor, Kovács Krisztinahttps://doi.org/10.20494/TM/10/1/2Táplálkozásmarketing110TM2631-1380