Püski, LeventeCzinege, Benjámin2025-06-262025-06-262024-04-10https://hdl.handle.net/2437/394625A szakdolgozat célja a XX. századi magyar történelem közoktatásbeli szubjektivitásának a feltérképezése. A történelemtanároknak nagy szerepük van a diákok történelemről alkotottlátásmódjuknak az alakításában. A 100 történelemtanár által kitöltött kérdőív válaszainak komplex elemzéséből áll a szakdolgozat, melyeknek afőbb konklúziói a következők: 1. A diákok kora, az iskolatípus, az óraszám, a helytörténet mélysége és a korszak iránti érdeklődés együttesen alakítja ki a diákok szubjektív történelemszemléletét. 2. A szabad tankkönyvválasztás vagy annak hiánya, a különböző szubjektivitást megjelenítő források változatos elemzése, az állami történelemszemlélet befolyása és a tanár szubjektív történelemszemléletének hatása vagy annak hiánya együttesen befolyásolják a diákok szubjektív történelemszemléletét. 3. A fiatalabb történelemtanárok az idősebbekkel ellentétben sokkal kritikusabbak általánosságban a kétes megítélésű történelmi személyekkel és bizonyos korszakokkal szemben, legalábbis én ennek tulajdonítom azt, hogy a fiatalabb kitöltők sokkal nagyobb mértékben adtak kevesebb „pontszámot”.62huszubjektív történelemszemléletállami történelemszemléletszubjektív történelemértelmezésA XX. századi magyar történelem oktatásának szubjektivitása a közoktatásbanTörténelemtudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.