Peles, Ferenc ÁrpádBacsur, Zoltán2022-05-092022-05-092022-05-08http://hdl.handle.net/2437/3328742020. január elsejével egy új szakképzési tematika lépett érvénybe. Az ezt megelőző szakképzési ciklusban a szakma elsajátításához szükséges elméleti alapokat tantermi síkon kapta meg a tanuló, a felsőoktatási végzettséggel rendelkező oktatóktól. A gyakorlati munkahelyen eltöltött idő a képzési idő 50%-át a tette ki, melynek során a több éves szakmai tapasztalattal rendelkező dolgozóktól a szakmai fogásokat, szakszavakat, „szakmai titkokat” lehetett elsajátítani. A tanulókat a HACCP rendszer szemléletű gondolkodásmódról kérdeztem meg, melyben a termék-visszahívás, az áruátvétel, a raktározás, a személyi higiénia, a tojáskezelés, és a tisztítás, fertőtlenítés kapott központi szerepet.A harminc kérdésből, az általam legfontosabbnak tartott hat választ vettem górcső alá. Az elkészített kérdőíveket öt külső gyakorlati munkahelyen tanuló tizenkét-tizenkét tizedikes és tizenegyedikes diák töltötte ki, fiúk, lányok vegyesen.Legszembetűnőbb hiányosságot a tisztítás, fertőtlenítés témakörben tapasztaltam: a gyakorlati munkahelyen dolgozók egyes folyamatok esetében nincsenek tisztában az alapvető élelmiszer-biztonsági előírásokkal, melyeket az évenkénti, kötelező higiéniai oktatás tematikájában is helyet kap.A fentiek figyelembe vételével a diplomamunkámban arra keresem a választ, hogy a gyakorlati munkahelyek mennyire veszik komolyan a higiéniai előírásokat és milyen módon vezetik rá a tanulókat az élelmiszer-biztonsági előírások betartására.A gyakorlati munkahelyen dolgozó diákok a szakképzésben második és harmadik évfolyamosok, tizedikes és tizenegyedikes tanulók, lányok és fiúk egyaránt. A diákok önkéntes alapon töltötték ki a kérdőíveket, időkorlátozás nélkül, úgy hogy nem láthatták egymás válaszát.61huélelmiszeriparélelmiszer-biztonságszakképzésduális képzésÉlelmiszer-biztonsági képzés az élelmiszeripari ágazatbanDEENK Témalista::Mezőgazdaságtudomány