Mező, KatalinNagy, Ivett Vivien2025-06-112025-06-112025-03-26https://hdl.handle.net/2437/391339A szakdolgozat a tanulásban akadályozott diákok történelemtanításának lehetőségeit vizsgálja, kiemelve az oktatásuk során felmerülő speciális igényeket. A történelem tantárgy oktatása különösen nagy kihívás, mivel absztrakt gondolkodást, időbeli tájékozódást és szövegértést igényel, amelyek nehézséget jelenthetnek ezeknek a diákoknak. Az adaptív oktatási stratégiák, mint a vizualizáció, dramatizáció és élménypedagógia, segíthetnek a tanulási folyamat hatékonyságának növelésében. A dolgozat célja feltárni, hogy a pedagógusok milyen módszereket alkalmaznak és milyen tapasztalataik vannak ezen a területen. Az elméleti rész a tanulásban akadályozottság fogalmát, a kognitív sajátosságokat és a történelemtanítás lehetséges megközelítéseit mutatja be. Az empirikus rész kérdőíves kutatás segítségével vizsgálja a pedagógusok véleményét és gyakorlati tapasztalatait. Az eredmények hozzájárulhatnak a tanulásban akadályozott diákok hatékonyabb történelemoktatásához, elősegítve társadalmi integrációjukat és identitásuk kialakítását. A téma jelentősége túlmutat az oktatáson, mivel az inkluzív szemlélet hozzájárul a társadalmi elfogadás és esélyegyenlőség erősítéséhez.43hugyógypedagógiaélménypedagógiapedagógiatörténelemmódszertantanaksniA történelem élménypedagógiai tanítása tanulásban akadályozott felső tagozatos tanulók számáraNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.