Bacskai, KatinkaBarabás, Andrea2024-10-032024-10-032024https://hdl.handle.net/2437/380730A tanulói eredményesség vizsgálata során egyes kutatók a tanuló személyes jellemzőit, a tanuláshoz való viszonyát, a motiváció tanulmányi eredményekre gyakorolt hatását elemzik (Balogh, 1998; 2000; Csapó, 1998, 2004; Pintrich & De Groot, 1990; Cohen et al., 2009; Ceglédi & Máth, 2013; Fejes & Józsa, 2005), mások a tanulók családi hátterének, az iskolán belüli/iskolán kívüli befolyásoló tényezőit próbálják feltárni (Bourdieu,1979; Coleman et al, 1966, Bacskai, 2015; Bacskai & Ceglédi, 2022; Bray, 1999, 2010; Fehérvári, 2016; Garami, 2014; Jansen et al., 2021; Pusztai, 2004, 2009, 2015; Széll, 2015; Kiss & Toró, 2024). Kutatásunkban azokat a makro-, mezo- és mikroszintű tényezőket elemezzük, amelyek a romániai magyar diákok országos kompetenciaméréseken elért eredményeit befolyásolhatják. A kompetenciamérések eredményeit befolyásoló tényezők felderítése érdekében saját készítésű háttérkérdőívet alkalmazunk. A saját készítésű tanulói kérdőív a tanuló tanulmányi eredményeit, a család szocio-ökonómiai hátterét és az extrakurrikuláris tevékenység hatását veszi górcső alá. A következő kérdésekre keressük a választ: Azok a tanulók, akik előkészítő osztályban is jártak, nagyobb arányban érnek-e el átlag feletti eredményeket, mint akik nem jártak előkészítő osztályba? A tanulói eredményesség és a településtípus között kimutatható-e összefüggés? Az iskolai és iskolán kívül elérhető extrakurrikuláris tevékenységeknek kimutatható-e pozitív hatása a kompetenciamérések eredményeire nézve? Van-e jelentősége a család szocio-ökonómiai helyzetének a tanulói eredményesség alakulásában? Kutatásunk kvantitatív adatforrásokon: kérdőíves adatfelvételen és kompetenciamérések eredményein alapszik. A makroszintű, oktatáspolitikai döntések eredményeként bevezetésre kerülő előkészítő osztály és integrált tantárgyakon alapuló kompetencialapú oktatás eredményességgel kapcsolatos összefüggéseit tárjuk fel. A mezoszintű magyarázatok az iskola és környezetére, a település típusára vonatkozóan fókuszálunk. Mikroszinten az egyénre és a családra visszavezethető tényezőkre koncentrálunk. Vizsgálatunkban a Kovászna megye negyedikes, magyar nyelven tanulók kompetenciaméréseken elért eredményeit és a befolyásoló tényezőket vesszük górcső alá. A teljeskörű mintavételnek köszönhetően átfogó képet nyerhetünk a 2017-ben negyedik osztályt végzett tanulók kompetenciamérés eredményeiről és a befolyásoló tényezőkről A saját készítésű háttérkérdőív és a kompetenciamérések eredményei alapján létrehozott adatbázisra (KOV-ET-OM-2017) alapozzuk kutatásunkat. Eredményeink azt mutatják, hogy azok a gyerekek, akik előkészítő osztályba jártak, nagyobb arányban kerülnek az átlag feletti kategóriába, mint azok, akik nem jártak előkészító osztályban. Kutatásunkban szignifikáns összefüggés mutatható ki az árnyékoktatás területén fellelhető tevékenységek és a tanulók mérési eredményei között mindhárom kompetencia területen. A szülői és iskolai háttér mellett hogyan alakulnak a gyermekek eredményei, nagy szerepe van a település típusnak is, a környezet adottságainak (Garami, 2014). Eredményeink összhangban vannak azokkal a kutatásokkal, melyek arra világítanak rá, hogy erőteljesen megmutakozik a tanulók iskolai teljesítménye és a szocio-ökönómiai státusza közötti összefüggés (Bradley & Corwyn, 2002; Róbert, 2004; Pusztai, 2004, 2009; Széll, 2015, Li & Qiu, 2018; Kiss & Toró, 2024). Romániában az országos kompetenciaméréseket nem kíséri háttérkérdőív, amely lehetővé tenné a befolyásoló tényezők megismerését. A tanulói eredményesség között kimutatható összfüggések elemzése közelebb visz ahhoz, hogy jobban megértsük a kompetenciamérések eredményeinek alakulását. Összegezve elmondhatjuk, hogy a vizsgált makro-, mezo- és mikroszintű tényezők és az iskolai eredményesség között kimutatható összefüggések elemzése közelebb visz ahhoz, hogy jobban megértsük a kompetenciamérések eredményeinek alakulását. A kutatási eredményeink nyomán megfogalmazásra kerülő javaslatok nagymértékben hozzájárulhatnak az oktatási stratégia alakításához és a tanulói eredményesség javításához.While some researchers analyze the impact of learning efficiency motivation, institutional atmosphere, and learning outcomes on student achievement (Balogh, 1998, 2000; Csapó, 2004; Pintrich & Degroot, 1990, Cohen et al., 2009, Ceglédi & Máth, 2013, Fejes & Józsa, 2005), others mainly try to explore the effects of students' family background and influencing factors inside and outside school (Bourdieu,1979; Coleman et al, 1966, Bacskai, 2015; Bacskai & Ceglédi, 2022; Bray, 1999, 2010; Fehérvári, 2016; Garami, 2014; Jansen et al., 2021; Pusztai, 2004, 2009, 2015; Széll, 2015; Kiss & Toró, 2024). In our dissertation we analyze the macro-, meso- and micro-level factors that can influence the results of Hungarian students in Romania in national competency measurements. We are looking for answers to the following questions: Do students who have also attended a preparatory class achieve above-average results in a higher proportion than those who have not? How does the impact of cultural, economic, social capital on efficiency manifest itself? Is there a correlation between educational effectiveness and the type of settlement? Can extracurricular activities - available in and out of school - have a positive effect on the results of competence measurements? Our research is based on quantitative data sources, questionnaire data collection and the results of competence measurements. At the micro level, we focus on factors that can be traced back to the individual and the family. Meso-level explanations focus on the school and its environment, the type of settlement. We also analyze the impact of macro-level preparatory classes and competency-based education based on integrated subjects, which will be introduced as a result of education policy decisions. In our study, we examine the results of the 4th grader, Hungarian-language learners' competency measurements in Covasna County and the influencing factors. Thanks to the comprehensive sampling, we can get a wide picture of the results of the competency measurement of the 4th grader students in 2017 and the influencing factors (KOV–ET–OM–2017) we base our research on. In our research we can show a significant correlation between the attendance of activities in the field of shadow education and the measurement results of the students in all three competence areas. We have found a significant correlation between the results of the preparatory class and the competence measurement. Children who have attended a preparatory class are more likely to fall into the above-average category than those who have not. Our results are consistent with research that reveals a strong correlation between students ’school performance and socio-economic status (Bradley & Corwyn, 2002; Róbert, 2004; Pusztai, 2004, 2009; Széll, 2015, Li & Qiu, 2018; Kiss & Toró, 2024). In addition to the parental and school background, how the results of the children develop, the endowments of the settlements / regions also play a big role (Garami, 2014). Our results are partly consistent with research (Garami, 2009) that sheds light on the fact that small settlement schools are less likely to achieve outstanding results. In the case of the Romanian competence measurement, the resilience of small settlements is typical, while in the case of the mathematics competence measurements, the students of urban schools can be classified into lower quarters according to the socio-economic background. In summary, the analysis of the correlations between the examined macro-, meso- and micro-level factors and school performance brings us closer to a better understanding of the development of the results of competence measurements. In Romania, national competency measurements are not accompanied by a background questionnaire, which would allow us to find out the influencing factors. The novelty of our research is to explore the interaction of social, cultural and financial capital resources on effectiveness through a joint analysis of micro-, meso- and macro-level characteristics. The suggestions made in the light of our research findings can bring a major contribution to shaping educational strategy and improving student achievement.248hukisebbségi oktatás, tanulói eredményesség, kompetenciamérés, előkészítő osztály, extrakurrikuláris aktivitás, árnyékoktatás, családi háttérminority education, competence measurements, preparatory class, extracurricular activity, shadow education, family backgroundA tanulói eredményességet befolyásoló tényezők a romániai magyar kisebbségi oktatásbanFactors influencing student performance in Hungarian minority education in RomaniaNeveléstudományokBölcsészettudományok