Olajos, TímeaBálint, Lili2025-06-172025-06-172025-04https://hdl.handle.net/2437/392996Ebben a dolgozatban a tehetségesek kognitív tulajdonságait vizsgálom meg, az oktatásban (középiskola, felsőoktatás) résztvevő fiatalok (16-25 évesek) körében. A monotropizmus, a lezárási igény és a kreatív személyiség alapján kerestem különbséget a tehetséges és a nem tehetséges populáció között. A mélyebb megértés érdekében a használt vizsgálati eszközök egymással való kapcsolatát is vizsgáltam. A tehetségesek és a nem tehetségesek között csak a kreatív személyiség területén találtam szignifikáns kapcsolatot. Ezen felül még azt találtam, hogy a monotropizmus intenzív érdeklődési területeket (special interest) leíró alskálája pozitív prediktora a kreatív személyiségnek. Ezek alapján, bár az általam vizsgált kognitív működési folyamatokban nem látszik szignifikáns különbség a tehetségesek és a nem tehetségesek között, mégis erősítheti azt a nézőpontot, hogy minden olyan kognitív működésnek, amelyek egymástól jelentősen eltérnek lehetnek pozitív, illetve negatív aspektusai is.30hutehetség, kreatív személyiség, kognitív, lezárási igény, monotropizmusA tehetségesek sajátos kognitív működéséinek vizsgálata, a kreativitás személyiség-korrelátumaival összefüggésbenPszichológiaHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.