Bakos, RóbertnéRimóczi, László2020-09-112020-09-112020-08-06Economica, Évf. 7 szám 2 (2014) , 246-2491585-6216https://hdl.handle.net/2437/294609Fish consumption is a highly important area in the field of healthy nutrition. It is well known that besides the culinary delights, fish has a very significant physiological effect, which could increase the average lifetime and could help to improve the life quality during a longer life. Therefore it would be essential for the catering industry to improve their role within this field. They should reshape the eating habits of the ones, who are usually dining outside their homes unperceived, by using fish specialties, combining different cooking and preparation methods and possibilities. However, the observation illustrates that guests are only aware of a limited utilization of this ingredient and unfortunately in catering businesses there are only a few experimenting chefs, who replace traditional flavors with fish specialties.A halfogyasztás kiemelten fontos terület az egészséges táplálkozás területén. Ismert, hogy a gasztronómiai élményen túl olyan élettani hatása van a halnak, mely többek között növelheti az átlagéletkort illetve a hosszabb élet alatt az életminőség javulását is segíti. Fontos lenne, hogy a vendéglátás szerepet vállaljon ebben. A házon kívül étkezők táplálkozási szokásait észrevétlenül alakítsa át, felhasználva a halkülönlegességeket, kombinálva a különféle elkészítési módokat, lehetőségeket. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy jelenleg szűkös felhasználási területét ismerik a vendégek ezen alapanyagnak és sajnos az átlag vendéglátó üzletekben is kevés a kísérletező szakács, aki a hagyományos ízeket felcseréli a halkülönlegességekre.application/pdffish consumptionhealthy nutritiondegree of fish knowledgepossibilities of catering in encouraging fish consumptionhalfogyasztásegészséges táplálkozáshalak ismertségevendéglátás lehetőségei a halfogyasztás ösztönzésbenHalfogyasztás és a vendéglátás kapcsolatafolyóiratcikkOpen AccessSzolnoki Főiskolahttps://doi.org/10.47282/ECONOMICA/2014/7/2/4366Economica272560-2322