Chrappán, MagdolnaBencze, Rita2014-06-102014-06-102014-05-272014-06-10http://hdl.handle.net/2437/193965A 2011. évi CXC. Köznevelési törvény bevezetését követően erősen centralizált struktúra jött létre és alapjaiban alakítja át egész közoktatásunkat és köznevelésünket, s benne az intézményi struktúrát. A változások értékelésekor a legfontosabb kérdés, amelyre választ keresünk: előbbre viszi-e mindez oktatásunkat a sikeres iskola megteremtéséhez és milyen mértékű autonómia vagy centralizáció szükséges az eredményes intézményi működéshez. 2013 júniusában a DE Neveléstudományok Intézetében Iskolavezetés: Felelősség és önállóság címmel konferenciát szervezett közoktatási intézményvezetők számára, azzal a céllal, hogy feltárjuk, a vezetők közvetlenül az intézményrendszer átalakítása után hogyan vélekednek a változások irányáról. elsősorban az intézményi autonómia aspektusából. Ahhoz, hogy megértsük a közoktatásban zajló változásokat és a konferencia tanulságait, szükséges röviden áttekinteni a magyar közoktatás elmúlt 20 évének legmeghatározóbb változásait, különös tekintettel az 1991. évi XX. önkormányzati törvényre és az 1993. évi LXXIX. közoktatási törvényre, amely megszüntette az oktatás állami monopóliumát.57huautonómiamagániskolaKözoktatás vagy köznevelés?A közoktatás strukturális változásai a ’90-es évektől napjainkigThe Structural Changes of Public Education from the '90'sneveléstudomány