Pornói , ImrePetercsák, Csenge2025-06-112025-06-112025-04-01https://hdl.handle.net/2437/391192Szakdolgozatom célja az volt, hogy rávilágítson az óvodapedagógusok gyermekvédelmi szerepére. Illetve arra, hogy milyen támogatási lehetőségekre van szükségük ahhoz, hogy hatékonyan végezhessék el ezt a feladatot. Mind a forráselemzés, mind a kutatás fókuszában annak a bemutatása állt, hogy milyen tényezők befolyásolják a pedagógusok gyermekvédelmi munkáját, milyen nehézségekkel szembesülnek a gyermekvédelmi jelzőrendszerben, illetve milyen mértékben érzik magukat felkészültnek e területen. A forráselemzést bemutató elméleti részben bemutatásra került a gyermekvédelem fogalma, történeti háttere és jogszabályi környezete, valamint a gyermekvédelmi rendszer működése és az óvodapedagógusok feladatai ezen a területen. Kitértem arra, hogy a jogszabályi keret szerint miként zajlik a gyermekek veszélyeztetettségének felismerésére. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet meghatározására, valamint az óvodai nevelés szerepére a gyermekek jólétének biztosításában, illetve mi a nevelőszülő fogalma, és mik a leggyakoribb szakkifejezések a témában. A kutatás során kvantitatív módszert alkalmazva kérdőíves adatfelvétel történt óvodapedagógusok és szülők körében.48huGyermekvédelemÓvodaNevelőszülő feladataiAz óvodapedagógus feladata és szerepe a gyermekvédelmi rendszerbenThe task and role of the kindergarten teacher in the child protection systemNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.