Tamásiné Dsupin, BorbálaPethőné Bányai, Diána2023-03-212023-03-212023-03-20https://hdl.handle.net/2437/348218A gyermekek kíváncsisága az őket körülvevő világra mondhatni határtalan: felfedezni, megismerni és -tapasztalni vágyják mindazt, ami újdonság, különleges és érdekes számukra. A zene erre hivatott lehetőségek tárházát kínálja a gyermekek számára. A zene mindenkihez elér, mely mindennapjaink szerves része, s már egészen kiskorra visszavezethető emlékképeink vannak zenei irányultságú példákkal alátámasztva. A dolgozat témáját tekintve a zene széles skálájú fejlődési, pszichológiai hatásait vizsgáljuk az óvodáskorú gyermekek esetében, valamint pedagógusi megvilágítást szeretnénk kapni többféle aspektusból: hogyan és milyen szerepet kap a zenei fejlesztés az óvodai élet mindennapjaiban, s annak milyen hatásai tapasztalhatóak a későbbiek folyamán. A család és óvodai nevelés zenei motiváltság alapú megközelítését vizsgáljuk, a mai korra jellemző sajátosságokat és a kodályi hagyományápolást figyelembe véve. A zene az ember életének egyik fókuszpontja, amely mintegy körsugár irányban ki- és behatással van magára az egyénre, s tulajdonképpen egyfajta körforgásszerű képletet alkotva egy, az egyén által generált megnyilatkozás - akár zenei momentumként - környezeti impressziók kölcsönhatásait váltja ki. Ez a fajta interakció érzelmi köteléket fon a zeneiség minden szálával, éppen ezért is fontos, hogy a pedagógus a zenei tudás magasszintű birtokában legyen, s a gyermekek nevelésében azt jól és tudatosan alkalmazza.52huzenei neveléstranszferhatászenekultúrahangszeres zeneA 21. századi gyermek zenei nevelésének transzferhatásaiDEENK Témalista::Neveléstudomány