Rőfi, MónikaNémeth, Szabolcs2013-09-092013-09-0920132013-09-09http://hdl.handle.net/2437/173125Az 20. század második felétől a világban zajló gazdasági folyamatok jelentősen átalakultak. A korábbi rugalmatlan, tömegtermelésen alapuló „fordista” rendszert felváltotta a piaci igényekhez folyamatosan igazodó, rugalmas termelési struktúra. A gazdasági környezetben folyó globalizációs folyamatok, a nem anyagi erőforrások felértékelődése és a gyorsuló technológiai változások hatására előtérbe került a régiók és a vállalatok versenyképességét meghatározó tudás és információk előállítása, megszerzése, illetve adaptálása. A 21. századra jellemző információs társadalomban a régiók versenyképességét döntően az innovációk határozzák meg, tehát a magasabb rendű versenyelőnyökhöz állandó megújulásra van szükség. Napjaink innovációs folyamataira a 60-as évekre jellemző lineáris jelleg már nem jellemző, ma már innovációs kultúráról, rendszerekről beszélhetünk, mely struktúrában a szereplők közti folyamatos interaktív kapcsolatokban a felsőoktatási intézmények meghatározó szerephez jutottak. A lerövidült termék-életciklus és a felgyorsult folyamatok közepette egyszerre kell fejleszteni a kutatást, az oktatást, továbbá a technológiatranszfer intézmények fejlesztésével erősíteni kell az egyetemek, a vállalatok és a kormányzat közti hatékony együttműködéseket. Az empirikus vizsgálatom célja, hogy feltárja a regionális innovációs rendszer (RIR) két alrendszere közti interakciók típusait, továbbá a kapcsolatok jellegét és jövőbeli alakulását. A külső környezeti vizsgálat elsősorban (az interakciók térbeli jellemzőin kívül) a régióban működő vállalkozások K+F+I tevékenységének és potenciális együttműködési partnereik, illetve a konkurens (K+F) intézmények megismerését tűzte ki célul. Mindemellett az innovációs folyamatok jelenkori akadályai és jövőbeli alakulásuk is a kutatás előterébe került, illetve prioritást élvez az egyetemről kiáramló tudás regionális hatásainak és térbeli jellemzőinek térképi vizsgálata. Egyetemi oldalról az intézmény (3. funkcióval kapcsolatos) erősségeinek és gyengeségeinek elemzése állt a vizsgálat fókuszában. A kutatás horizontális célja, hogy a kapott eredmények hozzájáruljanak a hatékonyabb egyetemi stratégiai tervezés és/vagy gondolkodásmód kialakításához, ami intenzifikálja az intézményből kikerült tudás integrálódását a régió gazdasági- és társadalmi vérkeringésébe.In the second half of the 20th century the economic processes in the world have changed considerably. The former inflexible "Fordist" system which was based on mass production has been replaced by a flexible production structure continuously adapting to market needs. Due to the globalization processes in the economic environment, the appreciation of non-material resources and the acceleration of technological changes, the production, acquisition and adaptation of knowledge and information determining the competitiveness of regions and companies have come to view. In the information society of the 21th century the competitiveness of the regions is determined mainly by innovations, therefore higher competitive advantages require constant renewal. The linear characteristic typical of the '60s is not common in today's innovation processes, nowadays there are innovation culture and systems in which higher education institutions have reached a decisive role in the constant interactions between the participants. Amidst the shortened product life cycle and the accelerated processes research and education have to be developed at the same time, furthermore effective cooperation between universities, companies and the government need to be strengthened by the development of the technology-transferring institutions. The aim of my empirical study is to explore the types of interactions between the two subsystems of the RIS (regional innovation system) and to explore the nature of the connections and their future development. The aim of studying the external environment was primarily (in addition to the spatial characteristics of the interactions) to understand the R & D & I activities of the enterprises operating in the region and their potential collaborative partners, and to understand the competing (R & D) institutions. Besides, the present difficulties of innovation processes and their future development is also at the forefront of the study, and priority the mapping of regional impacts and spatial characteristics of the knowledge flowing from the university. From the university’s side the analysis of the strengths and weaknesses of the institution (in connection with the third function) was in the focus of the study. The horizontal aim of the study is to contribute with the results to the development of a more effective university strategic planning and / or thinking, which intensifies the integration of the knowledge originating from the institution to the region’s economy and society.158huFelsőoktatásHigher EducationStratégiai menedzsmentStrategy ManagementRegionális innovációs rendszerRegional Innovation SystemInnovációInnovationAz agrárfelsőoktatás innovációs tevékenységet támogató szerepe az észak-alföldi régióbanThe Innovation Supporting Role of the Agrarian Higher Education in the Northern Great Plain RegionRegionális tudományokTársadalomtudományok