Bujdosóné Papp, AndreaDobra, Kitti2025-06-122025-06-122024-12https://hdl.handle.net/2437/391628A szakdolgozat a megyeszékhelyi gyógypedagógusok fogyatékos, sérült, akadályozott gyermekek alternatív és augmentatív kommunikációs támogatásához kapcsolódó elméleti, gyakorlati és módszertani tudását, tapasztalatát és felkészültségét vizsgálja. A szakdolgozat témaválasztását indokolja az a társadalmi tény, hogy a kommunikáció az emberi élet alapvető része, amely minden szinten jelen van az egyéni kapcsolatoktól a társadalmi struktúrákig. Az emberi kommunikáció alapvető jog minden egyén számára, és elengedhetetlen az emberi méltóság és társadalmi integráció szempontjából. Azonban sokan vannak, akik különböző fogyatékosságok, sérülések vagy egyéb akadályok miatt nehezen vagy egyáltalán nem képesek hagyományos kommunikációs eszközökkel kifejezni magukat. Ez a helyzet jelentős mértékben korlátozza az életminőségüket és akadályozza őket abban, hogy teljes körűen részt vegyenek a társadalomban. Az alternatív és augmentatív kommunikáció (AAK) célja, hogy egyénre szabott megoldásokat kínáljon az egyének kommunikációs szükségleteinek kielégítésére. Ez lehetővé teszi, hogy az egyén adottságainak figyelembevételével biztosítva legyen az egyén számára a kommunikáció lehetősége. Az AAK széles skálájú eszközöket és módszereket kínál, beleértve a gesztusokat, képeket, kommunikációs táblákat, számítógépes szoftvereket és más segédeszközöket, amelyek segítségével az egyének képesek kifejezni magukat és értelmezni mások kommunikációját.47hukommunikációAAKértelmi akadályozottságA kommunikációfejlesztés lehetőségei a gyógypedagógiai gyakorlatbanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.