Prém, VandaPolgáriné Szatai , Evelin2025-06-122025-06-122025-04-08https://hdl.handle.net/2437/391607A vizuális művészeti eszközök alkalmazása a gyógypedagógiai gyakorlatban különösen fontos, mivel ezek az eszközök hatékonyan támogatják a tanulók intellektuális, érzelmi és szociális fejlődését. A vizuális nevelés segíti a különböző tanulási stílusokhoz való alkalmazkodást, támogatja az inkluzív oktatást, és elősegíti a kreativitás, kommunikáció és problémamegoldás fejlődését – különösen azon tanulók esetében, akik a hagyományos, szövegalapú tanulási módszerekkel nehezebben boldogulnak. A szakirodalmi áttekintés kiemeli, hogy a vizuális művészeti nevelés nem csupán esztétikai élményt nyújt, hanem hozzájárul a tanulók kognitív és érzelmi fejlődéséhez. A vizuális ingerek – mint a színek, formák, kompozíciók – hatással vannak a gyermekek figyelmére, memóriájára, empátiájára és problémamegoldó képességére. A kutatások azt is megerősítik, hogy a vizuális művészet eszközeivel és módszereivel való fejlesztés segíti az önkifejezést, az érzelmi szabályozást, a sajátos nevelési igényű tanulók fejlődését. Feltételezzük, hogy a tananyag feldolgozásához a vizuális művészeti eszközök integrálásával hatékonyabbak lehetünk, mint a hagyományos oktatási módszerek alkalmazásával a kognitív készségek fejlesztésében a sajátos nevelési igényű gyermekek esetében. Úgy véljük, hogy a vizuális művészeti eszközök alkalmazása hatékonyabbá teszi a tananyag feldolgozását a sajátos nevelési igényű gyermekek körében, mint a hagyományos oktatási módszerek. Feltételezzük, hogy a gyógypedagógusok ritkán alkalmazzák a vizuális művészetet az oktatás során, mivel a módszertan integrálása megfelelő képzést, valamint speciális eszközöket igényel. A kutatás eredményei megerősítették, hogy a vizuális eszközök nem csupán kiegészítő módszerek, hanem alapvetően hozzájárulnak a tanulás hatékonyságához. A pedagógusok beszámolói alapján a vizuális nevelés segíti a tananyag mélyebb megértését, javítja a figyelmet és a memóriát, valamint ösztönzi a kreatív gondolkodást. Kiderült, hogy a vizuális tanulás különösen előnyös azok számára, akik a hagyományos módszerekkel kevésbé boldogulnak. Ugyanakkor a pedagógusok visszajelzései rámutattak arra is, hogy az idő- és eszközhiány gátolja a vizuális nevelés széles körű alkalmazását. A kutatás rávilágított, hogy a vizuális művészeti eszközök tudatos integrálása szükséges és indokolt, különösen a gyógypedagógiai gyakorlatban.41husajátos nevelési igénytanulásban akadályozottértelmileg akadályozotttörvényi háttérvizuális művészettanulóSajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése a vizuális művészet eszközeivelNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.