Teperics, KárolyÁrvai-Kiss, Marianna2020-05-122020-05-122020-05-11http://hdl.handle.net/2437/286859Szakdolgozatomban a földrajz tantárgy helyzetét és szerepét vizsgáltam a magyar közoktatás rendszerében. Munkám során mindenekelőtt szakirodalmi áttekintést végeztem, amelyben bemutattam a földrajztanítás hazai hagyományait és történelmét. A történeti perspektívájú áttekintést követően a rendszerváltás utáni oktatás- és tudománypolitikai változásokat vizsgáltam, különös tekintettel arra, hogy milyen szerepet töltött be a földrajzoktatás az 1995. évi Nemzeti Alaptantervben, valamint annak 2012. évi módosításában. A jelenlegi helyzetkép elemzésekor azt vizsgáltam, hogy a csökkenő óraszámok és a túlzsúfolt kerettantervi anyag milyen hatást gyakorolt a tantárgy presztízsére és társadalmi megítélésére. A szakirodalmi áttekintés végén bemutattam a finn modellt is, amely egy lehetséges megoldást jelent(hetne) a földrajz közoktatásbeli helyzetének és szerepének javítására. A dolgozatom második részében magam is empirikus kutatást végeztem, amelynek során 138 jelenleg is aktív földrajztanárt kérdeztem arról, hogy milyenek a tantárgy helyzetével és lehetőségeivel kapcsolatos tapasztalataik.47huföldrajztanításA földrajztanítás helyzete a magyar közoktatásbanDEENK Témalista::Földtudományok