Erdős, JuditNagy, Gizella Adrienn2012-05-112012-05-1120122012-05-11http://hdl.handle.net/2437/128866Szakdolgozatomban, nyolc tartósan munkanélküli szakmunkás pályakezdővel készített félig strukturált interjúk elemzése során a következő kérdésekre kerestem a választ: hogy milyen tényezők befolyásolják a szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkezőket abban, hogy szakmát tanuljanak; miért nem a gimnáziumi képzést választják; milyen tanulmányi teljesítményt nyújtanak az általános iskolában és ez milyen mértékben járul hozzá, ahhoz, hogy a szakképzést választják. Továbbá, hogy változik-e a középiskolában a tanulmányi teljesítményük, és ha igen, akkor milyen mértékben; milyen nehézségekbe ütköznek az iskolapadból a munka világába történő átmenet során; valamint, hogy milyen okai vannak a munkaerőpiactól való távolmaradásnak esetükben; végül pedig megbánták-e l azon döntésüket vagy nem, hogy szakmát tanultak? A dolgozat első részében a szakirodalmi elemzést végeztem el, olyan témákkal foglalkozva többek között, mint az iskolai teljesítmény, továbbtanulás, illetve munkaerőpiaci elhelyezkedést gátló tényezők. Az interjúalanyaim által adott válaszokat tematikus elemzés útján, 5 dimenzió mentén vizsgáltam: családi háttér fontosság, általános iskolai teljesítmény és továbbtanulás, átmenet a munka világába és a munkanélküliség, jövőbeni tervek.64huszakmunkásokmunkanélküliségTartósan munkanélküli szakmunkás pályakezdőkAz iskolából a munka világába történő átmenet és a munkaerőpiaci elhelyezkedés nehézségeiTársadalomtudományok