Balcsók, IstvánBringye, Balázs Márk2025-06-232025-06-232025-04-02https://hdl.handle.net/2437/394291Szakdolgozatomban a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek integrációját vizsgálom, különös tekintettel az SNI gyermekek iskolákba való integrálására. Az integrációra való felkészítést és annak sikerességét egy sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozó óvodában vizsgáltam. Összesen 10 interjúalannyal készítettem félig strukturált interjúkat, közülük 6 intézményben dolgozó alkalmazott volt, emellett 4 olyan szülővel vettem fel interjút, akinek az általam vizsgált óvodába jár gyermeke. Az első kutatási kérdésem arra kívánt rávilágítani, hogy az integrált, vagy a szegregált oktatás megfelelő-e egy SNI gyermek számára? A második kutatási kérdésem az SNI gyermekekkel foglalkozó intézményeket vizsgálta Magyarországon, a harmadik kutatási kérdésem pedig a szülők és az intézmények közötti kapcsolatot vette górcső alá. A kutatási eredményeim alapján nem volt megállapítható, hogy az intergrált oktatás, vagy a szegregált oktatás előnyösebb-e az SNI gyermekek számára. Az intézményben dolgozók érveltek legtöbbször a szegregált oktatás mellett, a szülők pedig az integrált oktatást tartották célszerűbbnek, akárcsak a szakirodalmak többsége. A magyarországi SNI intézményeket az interjúalanyok összességében nem tartották megfelelőnek a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátására. A tárgyi és személyi feltételek hiányát sokszor megemlítették mind az interjúalanyok és mind az általam feldolgozott irodalmak is. A szülők és az intézmény között a felvett interjúk alapján jó volt a kapcsolat, ami az interjúalanyok bevallása szerint elengedhetetlen egy SNI gyermekekkel foglalkozó intézmény megfelelő működése érdekében. Ezt a megállapítást a szakirodalmak is alátámasztották. Fontos kihangsúlyozni, hogy az elvégzett kutatásom eredményei alapján általános következtetések nem vonhatók le, megállapításaim csupán lokálisan, az általam vizsgált intézményre érvényesek.36 oldalhusajátos nevelési igény, integráció, inklúzió, szegregációA sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjaTársadalomtudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.