Bujdosóné Papp, AndreaBaloghné Lukács, Andrea2019-04-102019-04-102019-04-10http://hdl.handle.net/2437/265246Hátrányos helyzetű gyermekek nyelvi- kommunikációs fejlesztése mesével.Dolgozatomban a nyelvi hátrány és a hátrányos helyzet kapcsolatát, valamint a nyelvi-kommunikációs fejlesztés lehetőségeit vizsgálom. A témaválasztásomat személyes érdeklődésem, a probléma aktualitása és az óvodai nevelés keretén belül történő kezelésének indokoltsága okozza. A különböző hazai és nemzetközi kutatások kimutatták, hogy a hátrányos helyzetben élő gyermekek nyelvi hátránnyal is küzdenek. Másként fogalmazva: a nyelvi hátrány okozója legtöbbször a hátrányos helyzet, melyet a szülők iskolázatlansága, munkanélkülisége, a komfortot teljesen nélkülöző lakáskörülményeik alapoznak meg. A nyelvi hátrány pedig a társadalomban való érvényesülést gátolja. Óriási különbségeket mutatnak az azonos korú, de különböző társadalmi rétegekhez tartozó gyermekek nyelvi kompetenciái. Nincs ok-okozati kapcsolat a hátrányos helyzet és az alacsonyabb teljesítmény között, de a tanulás sikerességének meghatározója a családi háttér.64huhátrányos helyzetóvodai nevelésanyanyelvi nevelésmese-vers„Mesék beszéde”Hátrányos helyzetű óvodások kommunikációjának fejlesztéseDEENK Témalista::Neveléstudomány