Sarhemaa, Maria Hellin KristiinaBihari, Eszter2020-05-222020-05-222020http://hdl.handle.net/2437/288094Dolgozatomban elsősorban arra vagyok kíváncsi, hogy az egyes nyelvtani formák, mint az igemódok és a különböző modális mondatfajták, hogyan használatosak a finn nyelvű utasításokban. Választ keresek azokra a kérdésekre, hogy milyen tényezők befolyásolhatják a beszélő választását, köthetők-e a különböző felépítésű, ún. direktívák tipikus beszédhelyzetekhez. Különös tekintettel fordultam a felnőttek és óvodás korú gyerekek közötti kommunikáció felé. A témát a budapesti Suomi-koulu oktatói nyelvhasználatának elemzésével vizsgálom. A dolgozat első fele egy részletes tudomány- és kutatástörténeti áttekintés, míg a második felében a kutatási anyag példamondatait elemzem az állítmány nyelvtani tulajdonságai alapján, mindezt alapos kontextusvizsgálattal. Az előforduló felszólítási formák előfordulásait mennyiségileg is összevetettem, végül megvizsgáltam, hogy bizonyos beszédhelyzetekben, mely formákat részesítették az oktatók előnyben.38otherbeszédhelyzetpragmatikadiskurzuselemzésfelszólító módPeppu lattiaan – n.y.t. nyt!Direktiivit Budapestin Suomi-koulun leikkiryhmän ohjaajien puheessaPopsit a földre - most! Direktívák a budapesti Finn Iskola játszócsoportjábanDEENK Témalista::Nyelvtudomány::Nyelvészet