Mező, KatalinFilep, Csenge Ivett2024-06-172024-06-172024-04-08https://hdl.handle.net/2437/373168A szakdolgozat témája az érzelmi intelligencia fejlettségének és fejlődésének lehetőségei a tanulásban akadályozott tanulók esetében. A szakdolgozat célja, hogy megismerjük a tanulásban akadályozott tanulók fejlettségi szintjét, valamint a fejlődésének befolyásoló tényezőit, továbbá azt, hogy milyen módon fejleszthető ez a szint. A vizsgálat kérdőív formájában valósult meg, amit az országban dolgozó gyógypedagógusokkal vettünk fel. A dolgozatban megfogalmazódik a tanulásban akadályozottság fogalma, az érzelmek jelentése, az érzelmi intelligencia és annak fejlődése a tanulásban akadályozott tanulók esetében valamint a gyógypedagógusok szerepe ebben a folyamatban. A dolgozatban szereplő főbb eredmények azt mutatják, hogy a tanulásban akadályozott tanulók alacsonyabb érzelmi intelligencia szinttel rendelkeznek, nehezen tudják szabályozni az érzéseiket, valamint az is kiderült, hogy akár tantárgyi kereteken belül is lehet fejleszteni az érzelmi intelligenciát. A gyógypedagógusok szerint, leginkább humán tantárgyak keretében lehet fejleszteni az érzelmi intelligenciát, vélhetően azért mert ezekben a tantárgyakban tudják a legfőképp kifejezni önmagukat a tanulók. Megfogalmazódik az is, hogy milyen intézményen kívüli lehetőségek vannak az érzelmi intelligencia fejlesztésére.39huérzelmi intelligenciatanulásban akadályozott tanulókgyógypedagógusÉrzelmi intelligencia fejlettségének és fejlesztésének lehetőségei tanulásban akadályozott tanulók esetébenNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.