Laoues-Czimbalmos, NóraTakacs, Katalin2025-06-032025-06-032025-04-06https://hdl.handle.net/2437/390746Szakdolgozat annak bemutatása, hogyan vonható párhuzam a szenzomotoros képességfejlesztés és egy leginkább szabadidős tevékenységként számon tartott mozgásforma, a néptánc között. A dolgozat két részre tagolódik: az első fejezetben a szakirodalmi áttekintés olvasható, mely kitér a mozgás, mozgásfejlődés hátterére, felépítésére, meghatározó elemeire. Bemutatja a koordinációs képességek fejlődésének és a kinesztetikus érzékelésnek a kapcsolatát, továbbá a néptánc mozgásra gyakorolt fejlesztő hatásait. A téma azon részeinek kiemelésével, melyek az óvodáskorú gyermekekre vonatkoznak és fontosak a téma szempontjából. A második fejezetben kerül részletezésre a kutatás körülményeinek, eredményeinek bemutatása, az eredmények és a tapasztalatok leírása a hipotézisek tükrében. A vizsgálat célja annak bizonyítása, hogy egy tudatosan és célirányosan felépített, a néptánc elemeit és a magyar, illetve időnként más népek zenéjét felhasználó mozgásos tevékenység fejlesztő erővel bír a gyermekek motoros, azon belül is kiemelten a koordinációs képességeikre. Célunk az, hogy megvizsgáljuk az óvodás gyermekek mozgáskoordinációs képességeit, továbbá az, hogy feltérképezzük a ritmusérzék, az egyensúlyérzék és a térbeli téri tájékozódás képességének, továbbá a testséma fejlődésének és a néptánc, népi játékok adta fejlesztési lehetőségek kapcsolatát.42hunéptáncnépi játékokkoordinációs képességekA néptánc és a népi játékok hatása a koordinációs képességek fejlődéséreNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.