Szilágyi, BarnabásMüller, Angelika2021-04-232021-04-232021-04-23http://hdl.handle.net/2437/307139A dolgozat a gyógypedagógus kompetenciák vizsgálatával foglalkozik. Feltérképezi a témához kapcsolódó fogalmakat, definíciókat, értelmezéseket. Megvizsgálja a téma jogszabályi hátterét, gyakorlatát. Feltárja a társadalmi, intézményi és egyéni kompetenciaértelmezéseket, elvárásokat a gyógypedagógus társadalommal szemben. A gyógypedagógus kompetenciák vizsgálata során a dolgozat arra keresi a választ, hogy mely kompetenciák meglétét várják el elsősorban a gyógypedagógusoktól a XXI. században. Az elvárásokat több szinten vizsgáljuk: 1. Társadalmi szinten. (jogszabályok, oktatási irányelvek elemzésével) 2. Intézményi szinten (munkaköri leírásban megfogalmazott elvárások elemzésével) 3. Egyéni szinten (írásbeli megkérdezés alapján) A kutatási eredmények alapján a következő javaslatot tudjuk megfogalmazni gyógypedagógus képzés számára: nagyobb figyelmet kellene fordítani a gyógypedagógus képzés során az együttműködési formák, tartalmak, kompetenciák, a „kéttanítós” modell, a mentor szerep alkalmazásához szükséges kompetenciák fejlesztésének. Fontos lenne a kommunikációs készségek fejlesztése, amely segíthetné szülőkkel, kollégákkal való sikeres együttműködést.106hugyógypedagógusokkompetenciákGyógypedagógus kompetenciák és vizsgálatukDEENK Témalista::Neveléstudomány