Erdei, Timotei IstvánVértessy, Bálint Máté2023-12-192023-12-192023https://hdl.handle.net/2437/364077A repülőgépek utazóteljesítményének fejlesztése igen kiemelt szerepet játszik a modern légiközlekedésben, mivel az egyre növekvő üzemanyagárak, illetve szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a légitársaságok minél gazdaságosabb megoldásokat keresnek. Ezen törekvések eredménye az Airbus A350XWB típusú repülőgép is, mely jelentős arányban használ kompozit anyagokat mind az utastérben, mind a sárkányszerkezetben, így csökkentve a gép súlyát, növelve a hatótávot, és javítva a károsanyag kibocsátást. A repülőgépek kabinjának kialakítása, az utasoknak és repülőgép személyzetének szánt tárolók tervezése kritikus szerepet játszik az utastér hatékony kihasználásában. Tervezés során további kihívás, hogy az említett súlycsökkentési törekvéseknek eleget téve szükséges a minél könnyebb kompozit szerkezetek alkalmazása, melyben az Airbus A350-es gépe az élen jár. Ezen kihívások figyelembevételével szakdolgozatom célja, hogy bemutassam egy az Airbus A350XWB repülőgépbe szánt tárolóegységnek a megtervezését és végeselem vizsgálatát, figyelembevéve a repülőgépipari szabványokat, szabályozásokat. Szakdolgozatomban, melyhez a témát a Diehl Aviation Hungary Kft. biztosította, átfogó betekintést nyújtok a repülőgépiparban használt kompozitanyagokról és ezek felhasználásáról, majd bemutatom a tárolóegység tervezésének általános lépéseit, legfontosabb tervezési szempontjait. A megtervezett alkatrészt végeselem szimulációval fogom ellenőrizni a repülés során adódó terhelések esetén fellépő deformációkra és feszültségre. A végeselem szimuláció bemutatása során ismertetem a kompozitok szerkezetek szimulálásának nehézségeit és kihívásait.53huRepülőgépKompozitVégeselemRepülőgép kompozit alkatrészének fejlesztéseDEENK Témalista::Műszaki tudományokHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.