Szabó-Rétháti, CsillaKollár, Anna Boglárka2025-06-122025-06-122025-04-02https://hdl.handle.net/2437/391617A kommunikáció kulcsszerepet tölt be a tanulásban és a társadalmi beilleszkedésben, ugyanakkor az intellektuális képességzavarral küzdő gyermekek nyelvi fejlődése gyakran akadályozott. A téma aktualitását az is indokolja, hogy a szociokulturális háttér hatása egyre nagyobb figyelmet kap a speciális nevelés és fejlesztés területén. A kutatás során a Peabody passzív szókincsvizsgáló tesztet alkalmaztam alsó tagozatos tanulók körében, hogy összehasonlítsam a tanulásban akadályozott és az értelmileg akadályozott gyermekek szókincsfejlődését. Interjút készítettem gyógypedagógusokkal, melyben a nehézségeikre, a szülőkkel való kommunikációjukra, a tanulók nyelvi készségeire azokat befolyásoló tényezőkre kérdeztem rá. Összességében a szakdolgozat eredményei megerősítik, hogy a gyermekek kommunikációs fejlődése összetett folyamat, amelyben az értelmi képességek és a környezeti tényezők egyaránt szerepet játszanak.35huintellektuális képességzavarszociális hátránykommunikációAz intellektuális képességzavarral élő gyermekek kommunikációjának fejlődéseNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.