Szabó-Rétháti, CsillaErdősné Marik, Mónika2024-06-172024-06-172024-03-26https://hdl.handle.net/2437/373142A szakdolgozatban azt vizsgáljuk, hogy a hátrányos helyzetű településeken élő hátrányos helyzetű gyermekek beszédfejlődésére, szókincsére milyen hatással van a gyermekek közvetlen környezete. Áttekintjük a hátrányos helyzet fogalmát, kialakulását és ezen csoportba tartózók körét. Szót ejtünk a külföldi és a magyar kutatásokról, melyek foglalkoztak a különböző szociális csoportok nyelvi és kommunikációs képességeivel. Ismertetjük a tipikus nyelvelsajátítást, beszédfejlődést és azt, hogy ebben a folyamatban milyen tényezők okozhatják a nyelvfejlődés késését, a nyelvi zavart. Bemutatásra kerül, milyen hatással van a gyermekek nyelvi fejlődésére a családi környezet, a gyermeknevelés, a szülők társadalmi helyzete. Mindezt az 5-6,7 évesek körében a LAPP aktív szókincsfelmérő eljárással tesszük, amit óvodapedagógusi interjúval egészítettünk ki.55huhátrányos helyzetnyelvi hátrányHátrányos helyzet, nyelvi hátrány az óvodáskorbanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.