Pálfi, TiborBarkó, Patrik2024-01-172024-01-172023https://hdl.handle.net/2437/365119Szakdolgozatom során egy olyan problémát szerettem volna megoldani, amely már régóta foglalkoztatott az autómmal kapcsolatban. A Ford Fiestában lévő váltókulissza túl hosszú kapcsolási úton jár és ezt szerettem volna valamilyen módon kellően lerövidíteni, további szempontok figyelembevétele mellett. Az első és legfontosabb szempont az volt, hogy a kapcsolási úthosszt lerövidítsem, ugyanis ezzel a kapcsolási idő is rövidül, amely azt eredményezi, hogy versenypálya környezetben egy-egy köridő ideje is javulni fog. További kritérium, mint például az adott autó belsőjének átalakítása nélkül lehessen az adott szerkezetet beszerelni. A gyári bekötési pontoknak megfeleljen, ezáltal is a szerkezet be-, illetve kiszerelése minél gyorsabb és egyszerűbb legyen. Segítségével elérhető legyen egy pontosabb kapcsolási érzet, továbbá egyéni ergonómiai szempontoknak is megfeleljen. Az előre lefektetett kritériumoknak megfelelően elkezdtem kutatni a különböző szerkezetek után, melyek azok, amelyek megfelelnek a fentebb említett feltételeknek. A felkutatott átalakítási megoldások után összehasonlítottam ezeket, milyen előnyei, illetve hátrányai vannak az adott szerkezet alkalmazásának és melyik az, amelyik a leginkább teljesíti a felállított elvárásokat. Az általam választott szerkezet ezek közül a short shifter lett, amely megfelel a következő szempontoknak, hogy a gyári bekötési pontokon rögzíthető, a fokozatok közti kapcsolási utat jelentősen lecsökkenti, illetve egy jobb elhelyezkedést biztosít a váltógombnak, használata során a kapcsolás miatt kevesebb utat kell megtennie a kezünknek a kormánykeréktől a váltóig és vissza. A short shifterből is két prototípusból indultam ki, melyek közül a szakdolgozatomban egyet kiválasztva, azt részletesen megterveztem. A szerkezetben lévő áttételek segítségével a kapcsolási úthosszt lerövidítettem, továbbá állíthatóvá tettem annak érdekében, hogy ez az úthossz utólagosan is egyéni preferenciáknak megfelelően állítható legyen. Továbbá egy erősebb rugó alkalmazásával pontosabb kapcsolási érzetet sikerült létrehozni. A 3D modell elkészítése után konzulensem segítségével készítettünk egy 3D nyomtatott változatot, mely segítségével letesztelhettem, hogy a valóságban egyaránt működik a szerkezet, mint a szoftveres tesztek során. Továbbá elkészítettem a szerkezet alkatrészeinek rajzait, összeállítási rajzát és műszaki dokumentációját, melyet szerelési családfával és szerelési műveleti sorrendtervvel is elláttam. A legyártást követően a szerkezet beszerelésre került, melyben tesztnek vetettem alá a gyári váltókulisszával szemben. Szakdolgozatom utolsó pontjában ezen tesztek sikerességet mutatnak, a kívánt változásokat a szerkezet meghozta.78huFord FiestaMK6váltóváltókulisszashort shiftergépészettervezésmodellmodellezésFord Fiesta MK6 fokozatválasztó szerkezet versenycélú átalakításaDEENK Témalista::Műszaki tudományok::GépészetHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.