Nagy , Éva AnnamáriaBalla-Szerencsi, Lili2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391322Dolgozatunkban a sajátos nevelési igényű, óvodás korú gyermekek jogainak az érvényesülését kutatjuk szegregált és integrált intézményekben. Fontosnak véltük megvizsgálni a gyermekek jogainak az érvényesülését, ugyanis a fejlesztés akkor lesz eredményes, ha a törvényben előírt feltételek is adottak hozzá. Éppen ezért a dolgozatunkban azt vizsgáltuk, hogy a személyi és tárgyi feltételek milyen mértékben biztosítottak a különböző intézménytípusokban. Továbbá azt vizsgáltuk, hogy a korai fejlesztés keretein belül a törvénybe foglalt időkeretnek megfelelően valósul-e meg a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése a különböző életszakaszokban. A kutatás során két csoportot vizsgáltunk: egyrészt a szegregált intézményekben dolgozó pedagógusok válaszait, másrészt az integrált intézményekben dolgozó pedagógusok válaszait elemeztük. Az eredmények szerint az integráló és szegregált intézményekben dolgozó pedagógusok véleménye minimálisan tér el a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátottságáról a személyi feltételeket illetően. Az integrált és szegregált óvodák között eltérések figyelhetők meg a jogszabályoknak megfelelő tárgyi feltételek biztosításában. A kutatás eredményei alapján a korai fejlesztés keretein belül fejlesztési feladatok időkeretének betartása fontosnak bizonyul.46husajátos nevelési igényszegregált és integált óvodajogok érvényesüléseSajátos nevelési igényű, óvodás korú gyermekek jogainak érvényesülése szegregált és integrált intézményekbenJogtudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.