Pető, IldikóNagy , Adrienn Réka2025-01-062025-01-062024-11-04https://hdl.handle.net/2437/384376A szakdolgozat célja az volt, hogy megvizsgáljuk az értelmi fogyatékossággal élő fiatalok munkaerőpiaci helyzetét a hazai és nemzetközi szakirodalom elemzésével. Az elméleti részben az értelmi fogyatékossággal élő fiatal felnőttek jellemzőit, tanulási jellemzőit, társadalmi és gazdasági helyzetét ismertettük. A szakirodalmi áttekintés a hazai és nemzetközi kutatások bemutatásával segíti a fogyatékossággal élők munkaerőpiaci helyzetének megértését és megítélését, figyelembe véve a foglalkoztatottság és munkanélküliség mutatóit, a jogi környezetet, és az akadálymentes foglalkoztatást támogató politikai intézkedéseket. Bemutattuk az értelmi akadályozott személyek munkavállalásának jelentőségét, foglalkoztatásának előzményeit és lehetőségeit a hazai és nemzetközi szakirodalom tükrében. Ismertettük az értelmi akadályozottsággal élő fiatalok foglalkoztatási nehézségeit és a munka hasznosságát a fiatalok életének, mint meghatározó szerepét. A vizsgálat során 14 értelmi fogyatékossággal élő fiatal felnőttel készített interjú és 55 értelmi fogyatékossággal élő fiatallal dolgozó szakember kérdőíves felmérését tartalmazza, amit elemeztünk és bemutatunk. A fókuszunkban annak megértése állt, hogy az értelmi fogyatékossággal élő fiatalok hogyan élik meg a munkába állás kihívásait, milyen érzések és tapasztalatok kísérik őket a munka világában, és hogy milyen támogatások szükségesek a komfortérzetük és a hosszú távú foglalkoztathatóságuk biztosításához. A vizsgálati kérdések elsősorban a támogatási rendszerek hasznosságára, a munkahelyi elfogadás mértékére és a munka világába történő beilleszkedés lehetőségeire vonatkoztak.68huértelmi fogyatékossággal élők,munkavállalásértelmi akadályozott fiatalok,munkaerőpiaci integráció„Mi leszek, ha nagy leszek?” Értelmileg akadályozott fiatalok munkavállalásaNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.