Márkus, BélaBitskey, IstvánGörömbei, András2010-12-292010-12-291996963 472 113 31217-0380http://hdl.handle.net/2437/101312Az irodalomjegyzék úgyis elárulja: a dolgozat lassan tíz esztendeje készült. Azóta biztosan lehetett volna frissíteni a szakirodalmát, újítani a szempontjait, gazdagítani a hivatkozásait, módosítani az arányait. Sőt: újraírni az egészet. Kiterjesztve például Sarkadi egész pályájára a paraszti orientáció kutatását. A fordulat évétől, 1948-tól korábbiakra és az ötvenhármas fordulattól későbbiekre is: hogyan keletkezett és miképp halt el a paraszti tematika, nézőpont és szemlélet érvényesítése. Kiemelve - amire még 1987-ben az egyik bírálóm figyelmeztetett -: a dogmatikus doktrínák, az antiliberalizmus tombolása közepette Sarkadi annyira individuális, hogy az már istenkísértés. A voluntarista irodalmi gondolkodás korában a „liberális szellem okvetetlenkedéseit képviselte". Következetesebben szem előtt tartva a kálvini predestináció egyik fontos problémájának, az üdvözülés bizonyosságának, illetve a természeti állapotból a kegyelmi állapotba eljutásnak az életműben újra és újra felbukkanó aszkézissel való összefüggéseit. És sorolható volna még, okkal, sok minden kívánalom. Számot kellett vetni velük, amikor a fiókban maradás magától értetődően tartós lehetősége helyett a kézirat megjelentetésének esélye merült föl. Hogy a számvetést mégsem követte újrafogalmazás, lényegi javítás, netán - a megidézett kor szellemében - átdolgozás, annak több oka van. A legegyszerűbb - Fichtét parafrazálva -: nem csupán nagyon rossz, de annál is rosszabb lenne a dolgozat filológiai tényeire, adataira nézve, ha az eltelt évtized miatt más megvilágításba kellene helyezni őket. A következő ok: ha ma már itt-ott másképp fogalmaznék is, ha itt-ott tovább igazítanám is a szöveget - a perzekutor esztétika uralkodásáról nem másítanám meg a véleményemet. Nem akarnám se megtagadni, se szégyellni, amit végeztem. Bár (idézhetnék hasonló helyzetből kivezető, útbaigazító sorokat) nem azonosulok teljesen vele, de vállalom. Végezetül a legszemélyesebb ok: az újraírástól és az átdolgozástól nemcsak a magam vállalása tartott vissza. Hanem - Király István emléke is. Kétségektől gyötört utolsó éveiben kitartóan segített, indulatosan serkentett „kilicitálni" ezt a munkát. Ezt, éppen ezt. Ami nem zárná ki, hogy megírjam majd - pontosabban? inkább - máshogy is.Bevezető, 7-10. Nehéz esztendők - 1948, 11-44. Január: szemben a falusi politika sablonjaival, 45-54. Balassi Menyhárt árultatása: a „hittel való kereskedés", 55-60. Kőműves Kelemen: a „hit lángját" gyújtani, 61-80. A „parasztpolitikus" író, 81-110. A Gál János útján, 111-134. Kísértetjárás Szikesen: a komikum próbája, 135-152. Az átdolgozások kora, 153-160. Rozi, Út a tanyákról: a tragikum próbája, 161-178. A szocializmus és a válságszituációk, 179-196. A hitszerű szocializmus, 197-208. Nehéz esztendők - 1952, 209-232. Balmazújváros: megújító hónapok?, 233-260. Utószó, 261-262. Jegyzetek, 263-273.huirodalomtörténetSarkadi ImreÁtdolgozások koraBookSarkadi Imre és a sematizmusCsokonai könyvtár (Bibliotheca studiorum litterarium)273 oldal