Csók, CintiaKomádiné Kiss, Erzsébet Beatrix2025-06-162025-06-162025https://hdl.handle.net/2437/391810A dolgozatom központi témája az iskolai bántalmazás visszaszorítása érdekében alkalmazható lehetőségek ismertetése után a saját osztályfőnöki prevenciós foglalkozásterveim bemutatása és az eredményességének vizsgálata. A közösségi nevelés órákhoz az ENABLE javasolt óraterveit vettem alapul és adaptáltam az osztályomra 5 tanórában. A dolgozat célja egy bántalmazás-ellenes iskolai program megvalósítása szükségének bizonyítása, valamint az alkalmazott órák sikerének alátámasztása. A javasolt programot célszerű a középiskolában a bejövő osztályokban már szeptemberben, a közösség kezdeti szerveződésekor alkalmazni. A dolgozatomban arra a következtetésre jutottam, hogy nem véletlenül nincs országos stratégia az iskolai erőszakos viselkedések visszaszorítására, hiszen minden iskolának a saját módszertanát kell kialakítania, az azonban tényként leszögezhető, hogy elengedhetetlen a bántalmazás, a rendszeres konfliktus megelőzésével és kezelésével foglalkoznia az iskola egész közösségének. Az iskolai légkör megváltoztatása, a biztonságérzet megteremtése minden iskola személyes ügye, amihez teljes elköteleződés és a felnőttek áldozatos munkája szükséges. A prevenciós foglalkozások elérték céljukat, azonban a tanári beavatkozás minden később előforduló esetben elengedhetetlen. Az életkorral a tudatosság növekszik, így a Rosenberg-féle erőszakmentes kommunikáció lépéseit érdemes magasabb évfolyamon gyakoroltatni a sikeres konfliktuskezeléshez.35hubántalmazás, bullying, bántalmazás-ellenes program, antibullying, iskolai zaklatásEgy bántalmazás-ellenes program bevezetésének és alkalmazásának lehetőségei a középiskolai gyakorlatbanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.