Nemes, MagdolnaIzsvák, Adrienn2025-06-112025-06-112025-04-08https://hdl.handle.net/2437/391401A dolgozat célja a kétnyelvű gyermekek nyelvi fejlődésének és nevelésének vizsgálata a bölcsődei környezetben. A kutatás során áttekintettem a nyelvelsajátítási elméleteket, valamint a kétnyelvűséghez kapcsolódó különböző definíciókat és kategóriákat. Emellett feltártam a kétnyelvűség potenciálisan pozitív és negatív hatásait a gyermekek kognitív és szociális fejlődésére. A dolgozat második részében empirikus kutatást végeztem, melyben tíz kisgyermeknevelőt kérdeztem meg a kétnyelvű gyermekek nevelésével kapcsolatos tapasztalataikról. Majd pedig a vizsgálat során összegyűjtött válaszok alapján részletesen összefoglaltam, hogy milyen eredmények születtek a három kutatási kérdésre. A válaszok tükrében különböző aspektusokat elemeztem, és bemutattam a pedagógusok tapasztalatait a kétnyelvű gyermekek nevelésével kapcsolatban. Ezen kívül a kutatás során szerzett tapasztalatok alapján javaslatokat fogalmaztam meg a nyelvi fejlődés támogatására és a kétnyelvű nevelési gyakorlatok fejlesztésére.48hunyelvelsajátitáskétnyelvűségbölcsődei módszertanNyelvsajátítás és kétnyelvűség a bölcsődei nevelésben: elméletek, kihívások és megoldásokNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.