Bocsi, VeronikaKelemen-Lukács, Szabina2025-06-112025-06-112025https://hdl.handle.net/2437/391303A szakdolgozatban áttekintettük a pályaorientáció fogalmát, legfőbb tulajdonságait, megvizsgáltuk a Nemzeti Alaptantervben elfoglalt helyét, intézményi és tantervi megjelenését. Bemutattuk a sajátos nevelési igényű tanulók pályaválasztásának fő jellemzőit, motivációját a hazai szakirodalmak segítségével. Kutatásunk a Hajdú-Bihar vármegyében élő hetedik és nyolcadik évfolyamos sajátos nevelési igényű tanulók pályaválasztását méri fel. Azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogyan látják az érintett tanulók szülei gyermekeik pályaválasztási lehetőségeit, milyen forrásokból szereznek információkat lehetőségeikről, mennyire sikeres az általános iskolai rendszerben. Megvizsgáltuk a vármegyében elérhető középszintű oktatási lehetőségeiket, s a szakmakínálatot összevetettük a jelenlegi munkapiaci igényekkel. A szakdolgozat célja volt, hogy rávilágítson az esetleges hiányosságokra az intézményes rendszerben, hogy megvizsgálja, mi alapján döntenek a pályaválasztás előtt álló fiatalok, mennyire befolyásolja őket a jelenlegi oktatási rendszer, a földrajzi elhelyezkedés anyagi javak és a szülők véleménye.44husajátos nevelési igénypályaorientációSajátos nevelési igényű tanulók pályaválasztásaNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.