Szűcs, TímeaBorsiné Prepuk, Erika2025-06-162025-06-162025-04-23https://hdl.handle.net/2437/391820A mentortanárok kulcsfontosságú szerepet töltenek be a tanárjelöltek szakmai fejlődésének támogatásában, a pedagógusképzésben. Az utóbbi években egyre több kutatás foglalkozik a mentorálás jelentőségével, azonban kevesebb figyelem irányul a mentortanárok motivációira, nézeteire és az őket jellemző tulajdonságokra, kompetenciákra. Jelen kutatás a mentortanárok körében végzett felmérés adatait elemzi, melynek legfontosabb célja, hogy feltárja, melyek a mentortanárok motivációi, a mentorálással kapcsolatos nézetei, a hatékony mentor tulajdonságai és kompetenciái, valamint a legfontosabb feladatai. A kutatás azt is vizsgálja, hogyan függ össze a mentortanárok életkora, besorolása a mentor szerepeivel. A belső vagy a külső motivációs tényezők a hangsúlyosabbak, és melyek a mentortanárok legfontosabb feladatai. Továbbá arra is választ keres, hogy a tanárjelöltek mely területeken igényelnek leginkább támogatást a gyakorlatuk során. A tanulmány egy online kérdőív segítségével a magyarországi mentortanárok (n=112) válaszai alapján leíró statisztikai módszerekkel dolgozta fel az adatokat. A vizsgálati eredmények a szakmai tudás átadásának fontosságát, valamint a segítő, támogató szerep betöltésének kiemelt jelentőségét hangsúlyozzák, ugyanakkor rávilágítanak a motivációs különbségekre, amelyek a mentortanárok tapasztalatából és életkorából fakadnak. A vizsgálat megállapításai segíthetik a megfelelő mentortanárok kiválasztását, és hozzájárulhatnak a pedagógusképzés eredményesebbé tételéhez is.85humentor, mentortanár, mentorálás, hallgató, gyakornok, feladat, tulajdonság, kompetenciaA mentorpedagógusi szerepek, feladatok és kompetenciák a mentortanárok szemszögébőlNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.